Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 Muslimah memang tak guna

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
smard_htyt87
Bayi Cute
Bayi Cute


Female Post : 7
Birthday : 05/10/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : SCIENCE
Batch : Januari 2007
Registered : 14/06/2008

PostSubject: Muslimah memang tak guna   Mon Jul 07, 2008 8:09 pm

assalamualaikum....
Ana ingin berkongsi satu artikel yang diambil dari satu laman web.... khas buat insan yang bergelar Muslimah....

Saya percaya bahawa apabila anda mula-mula membaca tajuknya, dan membacanya mengikut intonasi yang betul, anda tersangat tidak bersetuju. Sebelum anda mengatakan rasa tidak puas hati itu, eloklah dahulu anda bertenang dan baca dengan teliti semua fakta yang dikemukakan.
Jika ada mana-mana point yang tidak tepat, nyatakan komen anda secara terbuka.



1. Perempuan yang bergelar muslimah itu tidak guna kain yang nipis untuk membuat bajunya, sehingga terbayang kulitnya. Kerana dia tahu, bahawa pakaian seperti itu adalah pakaian yg layak dipakai oleh perempuan jalang.

2. Perempuan yang mengakui dirinya beragama islam memang tidak guna rantai kaki yang berloceng utk dililitkan pada kakinya. Rantai ini apabila dipakai walaupun tersembunyi tetap bergemerincing dan menarik perhatian orang lain, lebih-lebih lagi lelaki JAHAT. Dia tahu sekiranya dia memakainya juga dia telah melanggar larangan Allah dalam ayat 31 surah An- Nur.

3. Perempuan yang mengakui dirinya ana muslimah memang tidak guna minyak wangi yang baunya semerbak. Wangian sebegini mempunyai kuasa penyerakan bau yang amat tinggi kerana kadar kemeruwapannya tinggi. Biasanya kekuatan bau ini menunjukkan kadar kekompleksan rantai alcohol (secara kimia) yg digunakan utk membuat pewangi itu. Perempuan yang tidak memakai wangian yang kuat ini tahu bahawa inilah yang dipesan oleh nabi. Sabda junjungan bahawa wanita yang keluar rumah dgn memakai wangian, adalah seperti pelacur. Bukan tidak boleh berwangi-wangi tetapi bersederhanalah dlm pemakaian wangian tersebut.

4. Perempuan yang kuat pegangan islamnya memang tidak guna kata- kata yang keji, kerana dia tahu sesiapa sahaja yang bercakap perkara yang keji adalah mereka yang rendah akhlaknya. Lelaki atau perempuan yang bercakap menggunakan perkataan yang buruk @ jahat, adalah seperti sepohon pokok yang rosak akar tunjangnya. Dia tahu bahawa perumpamaan perkataan yang baik dan buruk dinyatakan dengan jelas dalam ayat 24-26 surah Ibrahim.

5. Perempuan muslimah tidak guna masa berborak untuk mengatakan hal-hal orang yang disekitarnya atau dengan kata lain mengumpat, memperkatakan keabaian saudaranya. Dia tahu bahawa sekiranya orang yang suka mengumpat baik lelaki atau perempuan dia seolah-olah memakan daging saudaranya sendiri.
Apakah sanggup kita memakan daging saudara sendiri?
Persoalan ini ditanyakan kepada kita dalam firmanNya ayat 12 surah al-Hujurat.

6. Perempuan yang berpakaian berdasarkan syariat islam memang tidak guna tudung tiga segi, apabila memakainya diselempangkannya sehingga nyata bentuk perbukitan pada badannya (tudung siput babi). Sememangnya ia menjadi tatapan mata lelaki yang jahat yang terkena panahan syaitan. Dia tahu apabila bertudung, dia mesti melabuhkan tudungnya sehingga menutup alur lehernya dan tidak menampakkan bentuk di bahagian dadanya. Pesan Rasul seperti yang disuruh oleh Allah tersebut dalam ayat 59 al-Ahzab. Begitu juga seorang lelaki yang bergelar suami mesti memberi peringatan untuk isteri dan anak- anaknya.



7. Perempuan yang memahami etika dalam islam memang tidak guna lenggok bahasa yang boleh menggoda seorang lelaki. Jika bercakap dengan lelaki yang bukan mahramnya, bercakaplah dengan tegas. Jangan biarkan suara lentukku untuk menarik perhatian lelaki yang sakit dalam hatinya. Sememangnya suara perempuan bukanlah aurat, jika aurat maka Allah tidak akan menjadikan perempuan boleh berkata-kata. Bertegaslah dalam percakapan, jangan gunakan suaramu untuk menarik perhatian lelaki sehingga menjadi fitnah buatmu. Bahaya suara wanita yang bercakap dengan gaya membujuk yang boleh mencairkan keegoan lelaki (yg bukan mahramnya) dicatat dalam ayat 32 surah al-Ahzab. Makna ayatnya lebih kurang begini"Maka janganlah kamu tunduk dlm berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dlm hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik" 'Tunduk' di sini ditafsirkan sbg berbicara dgn sikap yang boleh menimbulkan keberanian orang untuk bertindak jahat kpd mereka. "Penyakit dlm hati" adalah keinginan seorang lelaki utk melakukan perbuatan sumbang dgnnya seperti berzina. Mengapa? Lelaki sangat mudah tertarik kpd seorang wanita melalui suaranya.

8. Perempuan yang menjaga maruah islam memang tidak guna alat make-up untuk menonjolkan kejelitaannya melainkan di hadapan suaminya sahaja. Adab bersolek (tabarruj) ini amat ditekankan kepada wanita muslim (muslimah) kerana semestinya kecantikannya adalah hak ekslusif yang mesti persembahkan kepada suaminya. Jika ingin keluar bekerja, dia memakai make-up secara bersederhana sahaja sehingga tidak jelas kelihatan pada wajahnya dia bersolek. Jangan bersolek sehingga cantiknya anda sehingga kadang2 wajah anda menjadi seperti hantu. Hendak bergincu? Jika bergincu, pakailah yg tidak menyerlah warnanya. atau Mengapa tidak pakai lipstick-non-glossy atau lipbalm sahaja?

9. Perempuan islam tidak guna kain tudung yang jarang-jarang seperti jarangnya jala yang digunakan untuk memukat haiwan akuatik. Kerana apabila memakai tudung seperti ini, akan nampak juga bahagian yang sepatutnya ditutup rapi dari pandangan orang lain. Rambut adalah mahkota, tetapi jangan biarkan mahkota itu tidak 'berharga' dengan menayangkannya tanpa sebarang perlindungan. Jika mahkota berharga disimpan dengan rapi di dlam sangkar, dan ditambah pula pengwal untuk menjaga keselamatannya, maka demikian juga dengan rambut wanita. Sangkar itu adalah kain litup yang sempurna dan pengawalnya pula adalah ilmu yang diamalkan oleh anda untk memakainya dengan cara yang terbaik.

10. Jadilah perempuan islam & muslimah yang B E R G U N A
Back to top Go down
View user profile
mazlindaadnan
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 706
Birthday : 02/01/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : PPPRPET KS/BI
Batch : JANUARI 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Mon Jul 07, 2008 8:12 pm

huhu..tajuk dia..
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/linedabesh
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Mon Jul 07, 2008 8:15 pm

tajok dia kedengaran agak 'kejam'

*slurpp milo panas instant*
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
mazlindaadnan
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 706
Birthday : 02/01/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : PPPRPET KS/BI
Batch : JANUARI 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Mon Jul 07, 2008 8:19 pm

huhu..tajuk mmg agak x best baca.tp isi dia,mmg berguna.tima kasih sbb sudi share..

Smile

*nk p bancuh milo instant gak,nk bukak posa satg*
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/linedabesh
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Mon Jul 07, 2008 8:20 pm

waa slamat bebuko! igt aku nk minom..wakaka
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
mazlindaadnan
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 706
Birthday : 02/01/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : PPPRPET KS/BI
Batch : JANUARI 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Mon Jul 07, 2008 8:22 pm

baik crescent..teman sehati sejiwa,seiring sejalan..

hahaha
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/linedabesh
ice cube
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Female Post : 86
Birthday : 24/11/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : science
Batch : JAN 07
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Mon Jul 07, 2008 10:15 pm

ya Allah.............
terkedu ice cube baca artikel ni...

terkena gak dlm satu dua benda...
astaqfirullah al azim..............
Back to top Go down
View user profile
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Mon Jul 07, 2008 11:17 pm

speechless jap bc tajuk...
tp sgt berguna...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
al khawarizmi
Budak Tadika
Budak Tadika


Male Post : 26
Birthday : 13/04/1987
Age : 29
IPGM : IPIP
Course : MT/BI
Batch : Julai 2007
Registered : 23/07/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Thu Jul 24, 2008 3:40 pm

jadilah muslimah yang sejati...kerana golongan yang paling mudah masuk syurga ialah golongan muslimah tetapi..golongan wanita juga yang mudah untuk terjerumus..
sama-samalah berteguran dan mengingati antara satu sama lain.
Back to top Go down
View user profile
misskobis
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 545
Birthday : 01/11/1986
Age : 30
IPGM : IPDA
Course : PISMP- IPGM (Science)
Batch : Januari 2007
Registered : 13/06/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Thu Jul 24, 2008 3:51 pm

sewius....tbe rase xsedp ati sbb mmg ade yg terkene ngn diri sendiri..ya allah
Back to top Go down
View user profile
al khawarizmi
Budak Tadika
Budak Tadika


Male Post : 26
Birthday : 13/04/1987
Age : 29
IPGM : IPIP
Course : MT/BI
Batch : Julai 2007
Registered : 23/07/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Thu Jul 24, 2008 3:54 pm

erm...jadikanlah renungan ni sbg 'turning point' untuk kita..manusia ni tak perfect. anggaplah ruangan sbg pertolongan Allah untuk membetulkan kesalahan kita..kena trm dgn hati yang terbuka
Back to top Go down
View user profile
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Thu Jul 24, 2008 4:28 pm

kdg2 bukan kita x sedaq...tp tu laa..rasa membuak2 nk buat tu ada...
x gitu kak cik...
Back to top Go down
View user profile
al khawarizmi
Budak Tadika
Budak Tadika


Male Post : 26
Birthday : 13/04/1987
Age : 29
IPGM : IPIP
Course : MT/BI
Batch : Julai 2007
Registered : 23/07/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Fri Jul 25, 2008 7:42 am

tu lah yang dinamakan nafsu..selalu mendorong ke arah keburukan..
buatlah keputusan berlandaskan iman..
Back to top Go down
View user profile
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Fri Jul 25, 2008 12:08 pm

agaknye klo mmbr2 aku bace ni leh wat diorg sentap x? Gelak:
mane xnye..
da byk kali ajak solat..dimarahnye kite pulak..
pastu dok kate 'aku org nk ajak aku semayang, gunalah cara yg betul.." pastu jeling2..
lohh..kitorg da ajak cara yg btoii klo hati da cam batu xleh nk wat hape gak
da berbuih da mulut ni..adess
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
syafkinntie
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 164
Birthday : 21/01/1987
Age : 29
IPGM : Institut Perguruan Darulaman
Course : B.Ed.Science
Batch : Januari 2007
Registered : 15/07/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Fri Jul 25, 2008 1:55 pm

aduhhh...kata2nya menyentuhh kalbu..hehe..betui tu apa yg dikatakannya...kebanyakan pempuan zaman skrg mcm tu
Back to top Go down
View user profile
al khawarizmi
Budak Tadika
Budak Tadika


Male Post : 26
Birthday : 13/04/1987
Age : 29
IPGM : IPIP
Course : MT/BI
Batch : Julai 2007
Registered : 23/07/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Fri Jul 25, 2008 7:39 pm

diharapkan org yang membaca ni diberi hidayah oleh Allah s.w.t.
dalam situasa yang sedikit inilah perlu kita ambil perhatian sebelum ia menjadi parah..
jangan berikan alasan susah untuk melakukan sesuatu kebaikan kerana Allah menyuruh apa yang mampu dibuat oleh hambaNya.
Back to top Go down
View user profile
loveydovey
Budak Tadika
Budak Tadika


Female Post : 14
Birthday : 24/01/1985
Age : 31
IPGM : ipik
Course : special edu
Batch : 2004
Registered : 24/07/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Fri Aug 01, 2008 5:09 am

al khawarizmi wrote:
diharapkan org yang membaca ni diberi hidayah oleh Allah s.w.t.
dalam situasa yang sedikit inilah perlu kita ambil perhatian sebelum ia menjadi parah..
jangan berikan alasan susah untuk melakukan sesuatu kebaikan kerana Allah menyuruh apa yang mampu dibuat oleh hambaNya.

amin..
Back to top Go down
View user profile
hana husein
Budak Tadika
Budak Tadika


Female Post : 18
Birthday : 11/08/1989
Age : 27
IPGM : ipKT
Course : ppismp bm/pj/ks
Batch : julai 2008
Registered : 04/11/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Mon Nov 24, 2008 1:09 pm

ice cube wrote:
ya Allah.............
terkedu ice cube baca artikel ni...

terkena gak dlm satu dua benda...
astaqfirullah al azim..............

betui2...ada jg 1/2...even tjuk dy...masyaallah
Back to top Go down
View user profile
syed rosman bin syed alwi
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Male Post : 82
Birthday : 01/01/1982
Age : 34
IPGM : ikut la mane pun
Course : JQaf
Batch : julai 2009
Registered : 06/11/2008

PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Tue Nov 25, 2008 5:37 pm

tu la tugas kta untuk menasihati sesama kta.

so mane2 girl yg still pkai ketat2 lg insaf la anda
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Muslimah memang tak guna   Today at 1:44 pm

Back to top Go down
 
Muslimah memang tak guna
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Komuniti dan Diskusi :: Perbincangan Agama-
Jump to: