Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 Minyak oh Minyak !!!

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Minyak oh Minyak !!!   Wed Jul 09, 2008 7:05 pm

luahkan rasa n pendapat korang berkenaan kenaikan harga minyak.
ada yg menerima kesan yg dasyat akibat kenaikan harga minyak ni.
ada pulak yg x rasa pape...

wajarkan negara kita mengenakan harga minyak yg tinggi??


(bos, x sentuh politik kan?) Laughing
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Wed Jul 09, 2008 7:07 pm

ntah le..
nk ikutkan..kite ade petronas..pengeluar minyak negara kite..
tapi cian lak petronas lak nnt coz xpat cr rezki..ntah le
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Wed Jul 09, 2008 7:18 pm

dalam kalangan negara pengeluar,
harga petrol d malaysia boleh dikatakan masih mahal.

tp pak2 menteri dalam tibi duk sebut
"bersyukurlah, kita masih termurah berbanding thai, singapore"

oi pakcik menteri,
singapore ngan thai tu mana ada minyak,
kat siam tu jesi menchester ada laa.


satu kenyataan yg tidak boleh diterima sebab kita mengeluarkan minyak
dan kita x dapat pun merasa minyak dari bumi kita.

ishhh ishh ish
sian kat orang berkenderaan tp bergaji rendah ni
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Wed Jul 09, 2008 7:22 pm

org menteri 2 mengong..

TANDA-TANDA KECIL HARI KIAMAT

Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita.
"PADA AKHIR ZAMAN AKAN MUNCUL PEMBOHONG-PEMBOHONG BESAR YANG DATANG KEPADAMU DENGAN MEMBAWA BERITA-BERITA YANG BELUM PERNAH KAMU DENGAR DAN BELUM PERNAH DIDENGAR OLEH BAPA-BAPA KAMU SEBELUMNYA, KERANA ITU JAUHKANLAH DIRIMU DARI MEREKA AGAR MEREKA TIDAK MENYESATKANMU DAN MEMFITNAHMU" - SAHIH MUSLIM
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Wed Jul 09, 2008 11:47 pm

pengeluaran minyak kat malaysia sikit je..

baru-baru nih iraq ada offer mana2 syarikat minyak nak buat operasi kat sana

tapi klu petronas masuk pn belum tentu dpat Gelak:

syarikat exxon mobil tu nak kaut smua
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Wed Jul 09, 2008 11:51 pm

aku suka dengan cara pengurusan minyak oleh kerajaan beraja arab saudi.

prinsipnya, saudi for saudis.

minyak die pon keutamaan utk rakyat die.
export pon ada, tapi terkawal agar generasi masa depan arab saudi tidak ternganga baca sejarah negaranya pernah kaya ngan minyak satu ketika dulu
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Wed Jul 09, 2008 11:58 pm

hehe

tp the saud family itself have to agree with US

to increase their production as the counter measure taken by the US to overcome the price hike

amacam ada can nak masuk emel prowaris tak lol!
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
mazlindaadnan
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 706
Birthday : 02/01/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : PPPRPET KS/BI
Batch : JANUARI 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 12:06 am

huhu..
yg aku dpt rasa skang ni klu nk p mana2 nek cab ptg2,time org kuaq ofis x yah risau pasai jln jammed.
keta dh x byk mcm dulu..
org kt dlm LRT plak mcm sardin..
hehehe

Rock Bebeh
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/linedabesh
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 12:21 am

mane xnye..sume org terase bahang kenaikan harge nih..sume barang naek woo ~~
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 12:21 am

agree.
saudi terikat ngan amarika.

tp presiden bush penah cuba memujuk raja saudi untuk menambah bilangan pengeluaran tong sehari milik saudi.

tp raja masih tegas ngan pendirian nak kekalkan kuota sedia ada.
bimbang nanti abis cepat..

hehehe budak prowaris.. aku rindu presiden feriz
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 12:40 am

bukan dia baru setuju ke naik skit pengeluaran...

bush jahanam ni bab-bab minyak ni dia pandai sket sebab dia orang texas kan

so wpon bab lain dia lampi tp bab minyak dia pandai nipu..

p/s: feriz baru betunang..
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 12:42 am

ye ke king dah stuju???
aku tlepas infomation laa ni.. Laughing
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 12:44 am

tak salah aku la..

klu aku tak salah dengar..

tp malas la nak check..
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 12:48 am

anyway,

menurut islam, minyak ni adalah hak milik awam (milikiah al-ammah)...

negara atau syarikat sebagai pengurus dan atau penyelenggara kerja2 mengeluarkan minyak dari perut bumi..

bukannya mengeksploitasi hasil untuk keuntungan semata-mata tanpa memikirkan tanggungjawab sosial kepada rakyat yg punya hak ke atas khazanah yg tuhan kurniakan di bumi bertuah ni...

tp dah namanya pun syarikat, mestilah nak untung ye dak
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 12:54 am

memang la..

tp da syarikat diuruskan berorientasikan keuntungan..

slagi boleh buat untung buat la..

the money that matters

btw, sapa tau cara pengurusan minyak kat the kingdom of saudi arabia?

dia ikut prinsip ni tak?
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 12:58 am

ikut pembacaan aku,
arab saudi die pecah dua dia punya hasil minyak...

kuota export dah tetap dah.
dlm masa sama, pengeluaran dalam negara masih dijaga...

maknanya, rakyat diorang guna minyak diorang sdiri...

berlainan dengan malaysia.
kita eksport minyak berkualiti tinggi kita.
rakyat kita pakai minyak import dari tanah arab...

so,
x payah nak patiriotik laa nak suppot petronas.
petronas ke shell ke esso ke sume minyak import...

bile dah namanya impot,
kita akan terikut ngan harga pasaran minyak dunia.
kita xleh nak kontrol harga untuk rakyat kita sdiri
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 1:08 am

aku kalau ikut ajaran cikgu aku...

dia kate kita kena support petronas ni wpon dia beli minyak luar

sebab duit ni kurang-kurang akan mengalir kat malaysia gak
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 1:11 am

ntah r...
kita je duk suppot diorang.

kalo diorang sapot kite jugak takpe...

ni, memandangkan harga minyak dunia makin meningkat, secara x langsung mestila keuntungan petronas pun meningkat berganda2....
huhuu,
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 1:47 am

aritu pengerusi petronas explain dia kata...

petronas bagi subsidi minyak tapi rakyat bukan smua pakai minyak petronas

kiranya duit subsidi tu mengalir keluar ke poket shell the dutch, caltex al texan, dan seangkatan
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 3:22 pm

ooo, betol jugak..
subsidi nanti mengalir masuk ke negara asing.

tp mungkin petronas boleh bagi harga murah untuk di stesen petronas shj..

mungkin laaa. x tau boleh pakai x cadangan aku ni
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 3:24 pm

Klu nak ikutkan mmg betul la pe pengerusi petronas 2 bagitau...tapi korang kena sedar gak...sekarang ni malaysia dah mula mengurangkan stesen2 minyak luar. Klu nak bukak pun disarankan bukak petronasnye pam... Sebab sekarang baru dorang sedar bahawa selama ni dorang duk bagi subsidi kat orang len gak...

Petronas banyak membantu rakyat tempatan sebenarnya, cuba kita lihat Petronas ada menaja pelajar-pelajar kita untuk sambung belajar n ada sebuah universiti bawah jagaan petronas...So sumbangan dorang mmg besar untuk kebajikan negara yang silapnya cuma ada golongan yang cuba mengekploitasikan petronas dan sebahagian keuntungan petronas digunakan untuk perkara yang tidak berfaedah n berguna kepada negara n rakyat. tak perlu la aku state kan kat sini sapa2...

Klu nak ikutkan petronas bertambah untung namun ada person yang memegang petronas ni.So secara tak langsung pengaliran dan keuntungan petronas tidak mengalir pada jalan yang lurus n ada segelintir individu telah mencedok keuntungan petronas sebelum diagih2kan kepada perkara yang kita lihat...

Hmmm....aku rasa sampai sini je kot....nak lebih2 melibat ramai pihak pulak...bagi aku petronas tetap berjasa kepada negara namun yang kurang berjasa adalah individu2 tertentu yang telah menyalahgunakan kuasa bagi kepentingan diri mereka sendiri untuk mengaut keuntungan hasil penjualan minyak oleh petronas.

Percayakah anda bila saya mengatakan klu kita cerita pasal petronas ia sungguh berkait rapat dengan unsur politik...Renungkan dan Fikirkanlah sebelum anda post di sini...

Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 8:56 pm

kat malaysia ni mana terlepas dari tangan-tangan politician

sampai pibg pun politician yg pegang..

petronas mmg berjasa

mungkin sesetengah projek la yg buat kita rasa tak selesa tu spt MPO kat klcc tu

bayar gaji musician je da bape..x masuk lagi utk konduktor

kalau kita persoal kang, dorang leh jawab ikut suke la ni syarikat
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 10:53 pm

petronas memang banyak berjasa pada zaman tun razak dulu...

tun razak sdiri yg cakap,
penubuhan petronas adalah utk menyelenggara khazanah bumi yg kita warisi disamping menjaga kebajikan rakyat malaysia.

masa skolah dulu aku bangga giler ngan petronas.
tgk F1, ada team sauber petronas, tiap kali boleh naik podium aku hepi, sengih sesorang. kalo kalah, sedih sebab nama petronas tu nama malaysia.

tp sekarang Crying or Very sad ........
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Thu Jul 10, 2008 11:04 pm

aku sentiasa sokong petronas..
coz pok de, mok de aku pengurus stesen kat mlk..

*xde kene mengena ngan topik langsong..wakakaka*
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Fri Jul 11, 2008 12:21 am

yeke..

meh la barang seliter dua minyak primax

maklum la skang minyak mahal nak mampu s
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Minyak oh Minyak !!!   Today at 3:40 pm

Back to top Go down
 
Minyak oh Minyak !!!
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Komuniti dan Diskusi :: Isu Semasa Dalam dan Luar Negara-
Jump to: