Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 koleksi novel anda...

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
AuthorMessage
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 1:38 am

chayo2 la yek~

hepp3..back 2 da topic..
*tiru acimet..wahahaha*
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 1:39 am

a'ah la..
dah jauh sgt dari topik asal ni..
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
syafkinntie
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 164
Birthday : 21/01/1987
Age : 30
IPGM : Institut Perguruan Darulaman
Course : B.Ed.Science
Batch : Januari 2007
Registered : 15/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 1:46 am

aku suka bc smua jenis koleksi novel termasuk novel sastera dan sejarah..

itu cara aku untuk tmbh pengetahuan dan tmbh perbendaharaan kata kekadang tu.. novel cinta pun layan gak

plg ske novel2 thriller ramlee awang murshid dan zaifuzzaman...bestttttt gileer dan novel salina oleh a.samad.said
Back to top Go down
View user profile
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 7:07 pm

syafkinntie wrote:
aku suka bc smua jenis koleksi novel termasuk novel sastera dan sejarah..

itu cara aku untuk tmbh pengetahuan dan tmbh perbendaharaan kata kekadang tu.. novel cinta pun layan gak

plg ske novel2 thriller ramlee awang murshid dan zaifuzzaman...bestttttt gileer dan novel salina oleh a.samad.said

Gelak:...novel salina aku bawak masa gi merdeka tahun lepas...konon2 nk baca laa masa kat putrajaya tp suku je aku dpt habiskan...

buku tu dh ler aku pinjam kt lect dtg tahun ni dia dh pindah mktb...Gelak:..

kalau ckp pasal novel sejarah...sape penah baca karya faizal tehrani aku x igt tajuk apa kalau x salah 1517...cite pasal tun nyelmah mulya...

cite dia nmpk cm real mcm mana kerajaan melaka berjaya tawan portugal...huhu

ni saje nk paste kan sikit pasal novel ni kot2 sape minat nak cari..

Quote :
(Terlalu ramai pembaca yang bertanya kepada saya pelbagai soalan mengenai 1515. Antara lain siapakah Nyemah Mulya, di mana pusaranya, ada juga yang bertanyakan benarkah orang Melayu pernah menakluk Portugal, ada pula AJK Persatuan Sejarah Malaysia yang bertanya di mana untuk mendapatkan tesis doktorat Dr. Adi Fimiyun. Ada pula yang mendakwa Nyemah Mulya merupakan moyangnya. Wah wah wah. Dan macam-macam soalan lagi. Saya kira tak adillah kalau pengarang menjelaskan semuanya bukan? PUN untuk membantu pembaca, saya kira rencana ini adalah yang paling hampir sekali dalam memahami 1515. Justeru untuk menjawab pelbagai persoalan, saya tampilkanlah rencana ini. Namun, masih banyak rahsia mengenai 1515 yang tidak dapat diungkap oleh rencana ini. Rencana ini masih ditaraf ulasan novel. Biarlah beberapa rahsia terus menjadi rahsia yang terpendam. Rencana sastera ini ditulis oleh Khairul Nizam Abdul Raub, seorang pengarang muda yang berpotensi.Rencana ini sudah tersiar di Kakiseni, untuk membaca artikel penuh tersebut klik di sini. Moga dapat dicerna sebaiknya! Dan ingat rencana ini tidak menjawab semua persoalan...)
Novel ini bermula dengan permintaan Tun Nyemah Mulya dari zaman Kesultanan Melayu Melaka yang meminta pertolongan kepada seorang sejarawan, Dr. Adi Fimiyun Abdul Hadi untuk mengubah sejarah. “Hantu” masa lampau ini mempertikaikan sejarah menyatakan Melaka pernah dijajah oleh Portugis dan Nyemah Mulya telah ditawan oleh Alfonso de Albuquerqe dan dibawa ke Portugal untuk diperhambakan kepada Raja Manuel.
Nyemah Mulya dilahirkan pada malam Lailatulqadar 1496, merupakan cucu kepada Maulana Sadar Jahan, guru al Quran Sultan Ahmad Syah dan ibunya ialah dayang Puteri Onang Kening dari Kelantan menunjukkan dia berketurunan baik-baik dan kaya. Dihantar belajar agama ke Makkah, diajar pelbagai ilmu pengetahuan dan juga persilatan ghaib.
Melaka pada ketika itu diperikan sangat maju dan bertamadun berbanding negara-negara Barat tetapi kebejatan sosial juga amat bermaharajalela. Sultan Mahmud Syah digambarkan sebagai seorang raja yang tidak mengambil tahu hal ehwal pentadbiran negeri. Kerja baginda hanyalah menghisap candu, menogok arak dan berfoya-foya dengan wanita sahaja.
Ketika itulah Alfonso de Albuquerque datang menyerang Melaka dengan kelengkapan tentera hebat, mudah menjatuhkan sebuah kerajaan yang menguasai rantau Nusantara. Nyemah Mulya telah bersama-sama dengan pasukan tentera Melaka bermati-matian mempertahankan tanah air biarpun tewas akhirnya.
Terdapat dua versi cerita Nyemah Mulya, iaitu apabila Melaka tertewas, dia telah ditawan oleh Albuquerque dan dibawa ke Portugal tetapi terdapat juga versi Nyemah sendiri mengatakan Melaka tidak kalah malah berjaya menewaskan tentera Portugis dan dia juga telah memimpin tentera Melaka menawan Portugal pada 1515. Anda perlu peka sepenuhnya ketika membaca untuk menelusuri cerita ini dengan baik.
Nyemah telah menunjukkan kehandalan di hadapan Sultan Melaka dengan terbang dari pucuk ke pucuk dan membunuh tentera Portugis dengan sekelip mata. Menimbulkan kekaguman Sultan Mahmud dan diamanahkan mengepalai tentera Melaka menentang musuh. Digambarkan Nyemah mempunyai kuasa supernatural sehingga mampu meminta jin Islam bernama Safri membawa Nina Chattu ke istana, berlari di atas air dan mengghaibkan diri di samping berterbangan ala The Matrix di Masjid Melaka ketika bertempur satu lawan satu dengan Albuquerque. Memang nampak tidak masuk akal tetapi inilah karamah anugerah Allah kepada para wali.
Nyemah dikatakan mempunyai strategi perang dan politik yang baik dan telah belayar dan menawan Portugal, satu titik sejarah yang telah dipadamkan oleh para sejarawan Barat bagi menutup malu bahawa orang Timur telah memperbudakkan kehebatan mereka. Namun hasad dengki orang Melayu juga telah membunuh Nyemah akibat dituduh sebagai ahli sihir yang cuba menjatuhkan kerajaan Melaka.
Novel ini merincikan sepenuhnya suasana peperangan di antara tentera Albuquerque dan orang Melaka hingga kita berasa bahawa kita turut berada di medan pertempuran. Faisal juga menceritakan mengapa Melaka tidak dapat ditawan semula biarpun telah dicuba berkali-kali kerana tiada siapa menghiraukan surat Nyemah Mulya kepada Tun Fatimah tentang pembinaan kubu A Famosa yang kukuh dan kebal dari serangan musuh.
Namun punca sebenar kekalahan Melaka ialah kebobrokan orang Melaka itu sendiri. Ini dapat dikesan dengan 8008 teruna dan dara telah berzina dan 9009 tempayan arak diminum pada malam perkahwinan puteri Sultan Melaka serta Puteri Kembang Piah yang digambarkan menyukai kaum sejenis. Secara sinis novel ini menyindir suasana sosial negara masakini. Namun anda akan lebih terkesan dengan fitnah dan perbicaraan dihadapi oleh Nyemah Mulya seolah-olah hampir serupa dengan tragedi gelombang politik negara tidak lama dahulu. Benarlah bahawa karya yang relevan dan hidup ialah karya berpaksikan sejarah dan politik.
Selain itu Faisal cuba bermain dengan imaginasi dan menguji ketajaman berfikir pembaca dengan kemunculan watak Dr. Adi Fimiyun, Maude, Frida, Fernando Jose dan Nyemah Mulya sendiri. Anda perlu membuat pemetaan sendiri bagaimana watak-watak ini berkait antara satu sama lain. Jangan cuba menganggap bahawa novel ini hanyalah bacaan santai semata-mata. Membacanya memerlukan daya tahan tinggi tetapi sangat menyeronokkan walaupun kadangkala tersasar dengan kekeliruan angkara Faisal yang kononnya cuba membuat pendekatan baru. Jarang kita temui sebuah karya serius yang meneroka kembali sejarah Melaka ditakluk secara terperinci dan disertakan langgam bahasa Melayu klasik yang segar dan indah. Tidak lupa kisah romantis tetap ditampilkan kerana itulah identiti Faisal dalam setiap novelnya. Cuma kali ini penyudah kisah cinta agak berbeza dengan novel-novel terdahulu. Perlu diingat, ! tema cinta juga sesuatu yang tetap kekal dan digemari sampai bila-bila.
Saya semakin mengesyaki bahawa apa yang berlaku pada 1511 itu sudah diputarbelitkan. Adakah kita mempunyai fakta bertulis mengenai kejatuhan Melaka selain surat-surat Albuquerque yang disangsi kebenaran? Tidak mustahil watak Nyemah Mulya ini wujud sebenarnya. Cuma kita sahaja tidak berani membongkar sejarah dan menelan bulat-bulat apa yang disuapkan kepada kita tentang sejarah. Jangan pertikaikan usaha Faisal tentang kewujudan Nyemah Mulya ini kerana Hang Tuah juga tidak ada bukti bertulis menyatakan dia pernah wujud kecuali Sejarah Melayu yang ditulis oleh Tun Sri Lanang. Itupun setelah lebih seratus tahun selepas Melaka dijajah. Begitu juga legenda Mahsuri yang hanya diperturunkan secara lisan. Sejarah itu milik penguasa. Ia boleh diubah mengikut kehendak supaya kekuasaan itu berkekalan dan rakyat secara total menerima tanpa usul periksa. Begitulah yang terjadi kepada ! Tun Nyemah Mulya, jasa dan bakti hilang tanpa bekas kerana bimbang akan memberi kesan negatif kepada pemerintah ketika itu. Sejarah boleh bertukar mengikut selera sesiapa sahaja yang berkuasa. Tidak mustahil suatu hari nanti Nyemah Mulya akan diangkat sebagai hero Melayu baru.
Faisal sangat beruntung kerana novel ini ditangani oleh editor makro yang sangat bagus dan teliti. Andai ia jatuh kepada editor yang terus menerbitkan tanpa suntingan teliti, pasti akan menjadi seperti Perempuan Politikus Melayu, sebuah novel baik tetapi digagalkan oleh penyuntingan lemah.
Secara keseluruhan, novel ini berjaya membuat suatu pembaharuan dalam dunia novel sastera Melayu terutama dari segi cerita dan pengolahan plot yang sengaja dikucar-kacirkan seperti jigsaw puzzle. Saya lebih meletakkan novel ini dalam kategori dewasa kerana kebanyakan penyusunan cerita dan plot serta gaya bahasa yang ditampilkan belum tercapai oleh majoriti pembaca remaja. Jangan samatarafkan Faisal dengan Shahnon Ahmad atau A Samad Said untuk novel ini. Perjalanan penulis muda ini masih jauh. Masa, pembacaan dan pengalaman sahaja yang mampu mengangkat beliau setaraf dengan penulis-penulis besar itu biarpun potensinya sudah ada. Inilah karya terbaiknya setakat ini dan hampir pasti calon akhir untuk Hadiah Sastera Perdana Malaysia. Tidak mustahil novel ini dipertimbangkan sebagai karya kategori A atau umum dan bukannya sebagai karya remaja di ka! tegori C. Baca dahulu, kemudian tafsir dan pertimbangkan sendiri baru atau tidak novel ini. Jangan jadi seperti seorang penulis lain yang cuba membuat provokasi kepada salah seorang panel penilai menanyakan kekuatan dan kebaharuan novel ini walaupun dia belum membacanya. Pesan saya, love it or hate it.
1515 memenangi tempat pertama kategori novel remaja Hadiah Sastera Kumpulan Utusan.
Novel ini masih lembab beredar di pasaran tetapi sudah pun dijual di Pesta Buku PWTC baru-baru ini. Untuk 'memarahi' bahagian pengedaran dan penerbit kerana lambat mengedarkan novel ini, sila hubungi Utusan Publication and Distribution di nombor 03-9285 3860. Harga RM22.
Back to top Go down
View user profile
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 7:09 pm

pada aku FT mmg pengarang tg hebat..

karya yg penuh rahsia,dan sindaran yg sgt bermakna..
Back to top Go down
View user profile
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 9:57 pm

aku nh bc satu je karya dia
aku x leh bc...
bkn minat aku...
skip byk giler
dh tuh aku rs bosan
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 10:40 pm

sbb hg ni jenih malas nk pikiaq...

karya FT untuk meka yg berfikir di luar kotak..
Back to top Go down
View user profile
mazlindaadnan
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 706
Birthday : 02/01/1986
Age : 31
IPGM : IPBA
Course : PPPRPET KS/BI
Batch : JANUARI 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 10:44 pm

huhu..

klu FT tu,aku baca yg kerana manisnya epal ja..

Gelak:

tu pn sbb terpaksa
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/linedabesh
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 10:45 pm

mmg pun
aku bc nvel dia tajuk manikam kalbu...
x phm lgsg..
last2 aku skip tros bc ending...
Gelak:
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 10:50 pm

mazlindaadnan wrote:
huhu..

klu FT tu,aku baca yg kerana manisnya epal ja..

Gelak:

tu pn sbb terpaksa

itu baru cerpen...

tp best gak sbb dia leh tulis dengan background russia...

mana ramai author yg leh tulis mcm tu...kecuali dr tuah...tu pun sbb dia kaki pnjg..
Back to top Go down
View user profile
mazlindaadnan
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 706
Birthday : 02/01/1986
Age : 31
IPGM : IPBA
Course : PPPRPET KS/BI
Batch : JANUARI 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 10:51 pm

owh..

aku dh x tau nk kata apa dh bab ni..

sbb aku cetek ilmu sket..

Gelak:
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/linedabesh
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 10:53 pm

mmg pung....

org dok gebang bab novel dia gatai nk menghapu gak...

sapa suh...
Back to top Go down
View user profile
mazlindaadnan
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 706
Birthday : 02/01/1986
Age : 31
IPGM : IPBA
Course : PPPRPET KS/BI
Batch : JANUARI 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 10:54 pm

okeh..

aku kuaq..

nk buat homework..

mrapu la hampa suma..
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/linedabesh
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 10:55 pm

nyah3 kaih...
Back to top Go down
View user profile
mazlindaadnan
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 706
Birthday : 02/01/1986
Age : 31
IPGM : IPBA
Course : PPPRPET KS/BI
Batch : JANUARI 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 10:57 pm

fine!

paihni jgn dok sungut kata busan sbb aku tadak
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/linedabesh
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 10:57 pm

hmpa adik bradik ni suke je nk Gadoh 2...
isk3
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 11:29 pm

mazlindaadnan wrote:
fine!

paihni jgn dok sungut kata busan sbb aku tadak

alala2 kakcik..cek gurau2 jaa...
Back to top Go down
View user profile
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Wed Jul 16, 2008 11:49 pm

smbung topik blik la...
put cerita la lg psl nvel2 best
agk2 aku leh bc n masuk
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Thu Jul 17, 2008 2:39 pm

aku dh cakap..kalau ko suke bnda yg thriller...yg mgkin boleh ubah sejarah...bek ko baca novel 1515 tuh...aku baca aku pom 4 dulu..
Back to top Go down
View user profile
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Thu Jul 17, 2008 2:45 pm

x mo la...
yg tuh x besh jek...
aku tgk sinopsis tu x rs nk bc...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Thu Jul 17, 2008 2:47 pm

cmna ngan novel hm tuah?? ko baca x? original...stefa isle..
Back to top Go down
View user profile
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Thu Jul 17, 2008 2:49 pm

aku rs aku pnh bc satu je kot nvel dia..
tp x ingat tajuk...
nvel dia lbh pd unsur2 motivasi
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
mazlindaadnan
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 706
Birthday : 02/01/1986
Age : 31
IPGM : IPBA
Course : PPPRPET KS/BI
Batch : JANUARI 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Thu Jul 17, 2008 2:50 pm

huhu..

malaih nk join topik ni..

aku kn kurang ilmu sket bab2 ni..
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/linedabesh
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Thu Jul 17, 2008 2:52 pm

Nurzahira wrote:
aku rs aku pnh bc satu je kot nvel dia..
tp x ingat tajuk...
nvel dia lbh pd unsur2 motivasi

mmg...tp aku suka cara dia tulis...gila...setiap tempat kt eropah dia leh describe dgn detail..
Back to top Go down
View user profile
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Thu Jul 17, 2008 2:53 pm

lg??
pe yg best psl nvel dia...
mmg la dia leh describe....
dia slalu pg jalan2
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
Sponsored content




PostSubject: Re: koleksi novel anda...   Today at 8:07 am

Back to top Go down
 
koleksi novel anda...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 8 of 10Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Hobi, Hiburan dan Kehidupan :: Books, Comic & etc-
Jump to: