Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 adus..rambut aku..

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
forbidden
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Female Post : 56
Birthday : 09/06/1988
Age : 28
IPGM : ippp
Course : pismp
Batch : jan 08
Registered : 14/07/2008

PostSubject: adus..rambut aku..   Mon Jul 14, 2008 6:28 pm

cmna nh..rambut ak kat sikat lagi byk drp kat kepala.asyik putus je. ap dh jadi?? sjak tukar syampoo ni la mslh yg plg besar yg ak ad..adakah ak yg xsuswey ngn syampoo br 2 atau syampoo yg xsuswey ngn aku..sp ad tips brguna..kongsi2 la kat cni. scratch
Back to top Go down
View user profile
misskobis
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 545
Birthday : 01/11/1986
Age : 30
IPGM : IPDA
Course : PISMP- IPGM (Science)
Batch : Januari 2007
Registered : 13/06/2008

PostSubject: Re: adus..rambut aku..   Mon Jul 14, 2008 6:47 pm

serius gak prob ni..terutama bg bdk2 pmpuan cm kte ni...xpe2...nnti membe yg len masuk..bykla tips n petua yg mu akan dpt..sabar eh Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: adus..rambut aku..   Tue Jul 15, 2008 3:13 am

aku raser bek tukar je shampoo 2..jangan pakai lagi shampoo yang tadi...spt yang cik forbidden ckp...start pakai shampoo 2 rambut mula rapuh n putus...so cube test shampoo lain sbb sume orang mempunyai rambut yang berlainan n cari n beli pek kecil dahulu sebelum beli yang besar2..
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: adus..rambut aku..   Tue Jul 15, 2008 3:17 am

Quote :
RAMBUT anda harus dipelihara kerana ia bukan sahaja dianggap sebagai mahkota kecantikan malahan juga boleh menceritakan keadaan tubuh anda, sama ada anda sihat atau sebaliknya. Sekiranya anda sakit, mengalami tekanan, keletihan dan tidak berselera, kesannya dapat dilihat pada rambut.

Anda seharusnya mengamalkan cara-cara pemakanan yang baik dan mengambil zat-zat yang diperlukan untuk mendapatkan rambut yang sihat. Ini adalah kerana untuk mendapatkan rambut yang sihat bersinar bukanlah setakat menukar jenama syampu sahaja.

Rambut yang terlalu berminyak dan tidak bermaya, mungkin disebabkan oleh pembuangan toksin di dalam badan yang lemah, peredaran darah terganggu dan kurang pengambilan air.

Untuk mendapatkan sel rambut yang sihat, apa yang diperlukan adalah makanan yang benar-benar berkhasiat, banyakkan meminum air dan juga sistem penghadaman yang baik. Seperti tubuh anda, rambut juga perlu makanan yang berkhasiat. Oleh sebab inilah anda perlu menjamu rambut anda itu dengan makanan yang terbaik.

Makanan-makanan yang boleh membantu anda mendapatkan rambut yang sihat bersinar adalah seperti berikut:

l Susu masam atau dadih. Anda boleh membuatnya sendiri atau membelinya di pasar raya.

l Mengamalkan pemakanan sayur-sayuran segar yang dijadikan ulam (vegetable salad) dan juga buah-buahan.

l Menggunakan minyak seperti minyak zaitun atau minyak bijan sebagai perasa untuk ulam sayur-sayuran anda. Anda diingatkan untuk tidak menggunakan minyak-minyak ini untuk menumis kerana ini akan mengubah struktur kimia yang terdapat di dalamnya dan menjadikannya tidak berkhasiat.

l Memakan kekacang seperti biji rami (linseeds), badam atau kacang tanah dan lain-lain. Ataupun memakan bijirin-bijirin daripada bunga matahari, labu dan ini termasuk juga biji bijan.

l Memakan rumpai air (seaweed).

l Makanan berbijirin seperti oat atau beras perang dan termasuk juga bijirin-bijirin daripada tumbuh-tumbuhan (buckwheat/millet).

l Memakan ikan yang berminyak seperti ikan salmon, tuna, tenggiri dan juga sardin.

l Mengamalkan memakan vitamin-vitamin dan garam galian seperti semua vitamin B, asid gamma-linolenic (GLA), minyak ikan, minyak biji rami (linseed oil), selenium, zink, zat besi dan juga antioksida yang mengandungi beta-carotene seperti vitamin C dan E.

l Makanan dan minuman yang perlu anda kurangkan atau elak adalah seperti minuman beralkohol, minuman berkafein dan bergas, makanan yang telah diproses, lemak pejal seperti mentega serta garam dan gula.

Kita semua mempunyai jenis rambut yang berlainan dan sudah pasti cara pemakanan juga berbeza. Berikut adalah rajah menunjukkan makanan-makanan yang diperlukan menurut jenis rambut (lihat rajah di atas).

Selain daripada kekurangan zat-zat makanan, kerosakan pada rambut dan kulit kepala boleh juga disebabkan oleh faktor-faktor lain. Faktor-faktor seperti terlalu kerap mengeringkan rambut dengan pengering rambut, air yang mengandungi klorin dan terdedah di dalam bilik yang berhawa dingin pasti akan membuatkan rambut anda kering dan tidak bermaya.

Rawatan kemoterapi dan radioterapi, pengambilan ubat-ubatan, tubuh yang lemah akibat kemalangan, ketegangan pada kepala dan leher juga boleh mengakibat rambut tidak sihat dan gugur.

Faktor-faktor dalaman lain yang boleh menyebabkan rambut tidak bermaya termasuk masalah tiroid, penurunan berat badan disebabkan pengamalan diet yang keterlaluan, kegelisahan berterusan, tekanan perasaan serta kurang rehat dan Sleep yang mencukupi.

Untuk mendapatkan rambut ikal mayang, anda perlu mengamalkan cara hidup yang sihat kerana bukan sahaja rambut anda yang akan mendapat manfaatnya tetapi juga keadaan fizikal dan mental anda.
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: adus..rambut aku..   Tue Jul 15, 2008 10:03 am

apa laa yg semak pikiaq pasai rambut...jd cam aku kasi botak terus...sblm rmbut aku nek jd no 2 aku taram no1 kan rambut...sejuk jaa kpla...
Back to top Go down
View user profile
fatimah tarmizi
Budak Tadika
Budak Tadika


Female Post : 46
Birthday : 27/03/1986
Age : 30
IPGM : institut perguruan darulaman
Course : pismp-science sem 4
Batch : januari 2007
Registered : 16/06/2008

PostSubject: Re: adus..rambut aku..   Tue Jul 15, 2008 11:14 am

cuci rambut pakai limau purut la
rambut sihat
mgkin shapoo xsesuai kot
Back to top Go down
View user profile
forbidden
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Female Post : 56
Birthday : 09/06/1988
Age : 28
IPGM : ippp
Course : pismp
Batch : jan 08
Registered : 14/07/2008

PostSubject: Re: adus..rambut aku..   Tue Jul 15, 2008 12:51 pm

haiyo..putra_aiman..ap laa ko nh..ak perempuan..mn leh botak cm ko
karang xbrseri pulak..keh3 bg laa idea bes skit
ak ikut jejak langkah ko nt ad lk yg kne heart attack tgk!

tptq laa tuk suma petua yg bek..nt ak cuba
tp yg limau purut tu berhasil ke cik fatimah??
mst lmbt berkesan...tp xpe ak sure try gk
shampoo ap yg bes..clear ok x??
hitam itu kn menawan..kot2 leh jd cm rain..
Back to top Go down
View user profile
luvYOU
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 114
Birthday : 05/09/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : B.ED Science PPPRPET
Batch : January 2007
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: adus..rambut aku..   Tue Jul 15, 2008 12:57 pm

sebenanye satu hal yg sumeorg mgkin xtau badan kite xboleh menrima byk sgt perubahan meaning here is bahan2 kimia yg asek bertukar ikut suke hempedu tuh..
salah satunye ialah syampu.. adalah dilarang menukar syampu terlalu kerap..ini akan merosakkan kutikel rambut akibat dr pertambahan bahan2 kimia yg tah pape tah dlm syampu tuh.. syampu badan juga tidak digalakkan bertukar begitu juga syampu muke (syampu muke kew?..) atau facial foam.. so rasenye kat cni kesalahn yg besar adalah hnye krn anda menukar syampu lain.. dhla tuka syampu dh satu kesalahn..syampu xsesuai pulak satu lg kesalahan.. afro affraid
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/makesmecool
fatimah tarmizi
Budak Tadika
Budak Tadika


Female Post : 46
Birthday : 27/03/1986
Age : 30
IPGM : institut perguruan darulaman
Course : pismp-science sem 4
Batch : januari 2007
Registered : 16/06/2008

PostSubject: Re: adus..rambut aku..   Tue Jul 15, 2008 1:05 pm

limau purut tu insyalah berkesan
petua nak tukar shampoo
cube nutral kn dulu
jgn trus beli n pakai
tp biar dulu kepala tu seminggu tanpa menggunakan shampoo yang baru
ini akan menutralkan semua bhn kimia shampoo yg lm ilg dulu baru guna yang baru
cube la try limau purut bau limau purut wangi
kalu nak rambut itam sapu la santan kelapa or myak zaitun
shampoo clear antara shampoo yang byak bahan kimia
sbb bile kita pakai clear kite rasa muka kite pedih n panas
Back to top Go down
View user profile
forbidden
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Female Post : 56
Birthday : 09/06/1988
Age : 28
IPGM : ippp
Course : pismp
Batch : jan 08
Registered : 14/07/2008

PostSubject: Re: adus..rambut aku..   Tue Jul 15, 2008 1:38 pm

owh..ko dh try ek cik fatimah??xjd laa ak nk try klau gtu..cm sakit je bunyi..
ok nt ak blk umah leh try petua korang yg bes tu..sb kat mktb mn nk cri santan
nt org ingt ak nk at masak lk..

btul laa tukar shampoo laa yg sbbkn rmbut ak jd truk..tp xde laa truk sgt
nasib ak x wrnakn rmbut klau x..lg truk..sb wrnakan rmbut kn satu ksalhn gk tp jgn risau ak xtukar sabun ngn shampoo muke..huh ad ke shampoo muke miss luvyou??cm plik je pencuci muke ad laa ak pki..
Back to top Go down
View user profile
luvYOU
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 114
Birthday : 05/09/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : B.ED Science PPPRPET
Batch : January 2007
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: adus..rambut aku..   Tue Jul 15, 2008 1:47 pm

saje bg jolokan syampu muke....utk beri penegasan jgn jd rambut nih afro sudahhhhh.. join alleycats la ko jwbnye
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/makesmecool
fatimah tarmizi
Budak Tadika
Budak Tadika


Female Post : 46
Birthday : 27/03/1986
Age : 30
IPGM : institut perguruan darulaman
Course : pismp-science sem 4
Batch : januari 2007
Registered : 16/06/2008

PostSubject: Re: adus..rambut aku..   Tue Jul 15, 2008 1:57 pm

ye la kite dah guna shampoo tue
1st guna xrasa apa 2nd guna mmg pedih sgt rasa
member it pun rasa pedih ms guna
Back to top Go down
View user profile
forbidden
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Female Post : 56
Birthday : 09/06/1988
Age : 28
IPGM : ippp
Course : pismp
Batch : jan 08
Registered : 14/07/2008

PostSubject: Re: adus..rambut aku..   Thu Jul 17, 2008 12:06 am

Gelak:..xpe2 ak xkn cba..clear..atau mn2 shampoo muke yg plik2..sb rmbut alycat 2 cun sgt..nt rmai ly yg terpikat kat rmbut ak tuh
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: adus..rambut aku..   Today at 8:04 am

Back to top Go down
 
adus..rambut aku..
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Komuniti dan Diskusi :: Kesihatan dan Keluarga-
Jump to: