Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
cHeQ
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Female Post : 90
Birthday : 25/06/1988
Age : 28
IPGM : IP Persekutuan P.Pinang
Course : -::PPPRPET_maths::-
Batch : jan 2008
Registered : 08/07/2008

PostSubject: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Wed Jul 16, 2008 8:03 pm

hr ni ad asmbly kat mktb..
1 pngumuman tlh dbuat..
suma pljar muslim diwajibkan ke surau utk s0lat Maghrib bjemaah..
aftr s0lat, ad tazkirah..pastu s0lat isyak bjemaah..
kk kna amk kedtgn..
aku rs bgus gak phk mktb wat cmni..
m'imarahkan surau mktb..
bley pupuk dri kita nt0k s0lat bjemaah..
tazkirah 2 lak nt0k pengisian rohani yg dh smkin kurang dlm dri bkl2 guru sekalian..
mmg byk gak kelebihannya..

tpkan..
bley ka suma pljr ikut???
klu depa p surau xikhlas cmna?
p semata2 tak0t nma dtanda kosong oleh kk..
xpn, awl2 ja rjen p..
pastu kmbli spt biasa..
s0lat kat blk ja..

aku ni pn kannya bgus sgt nk p surau tp2 mlm..
sgt liat gak w0o..huhu~
s0, ap pndpt ampa suma????
Back to top Go down
View user profile
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Wed Jul 16, 2008 8:23 pm

erm kat maktab aku dah lama dah wat cam2.
rule pun same gak cam ko bagi tau 2.. kk amik kedatangan n sapa tak datang akn diambil kedatangan...tapi phm2 la...masing2 ada kekangan waktu...yang pergi ttp pergi....yang tak dapat pergi nak wat camner...hmmmm.....

selalunye tk tau nak ckp mana silap...mayb kite sendiri yang tak dapat ppuk nak g surau tiap2 ari...byk juga penyebab kenapa ada yang tak suka pergi surau...contohnya bile orang 2 g surau syek kene usha pelik je...sape yang bleh tahan kan...so lama kelamaan tak pergi la orang itu ke surau...

bagus mmg bagus tapi pendekatan yang berhemah harus digunakan bukannya kekerasan n cume guna taktik lain selain amik kedatangan dll...cube la tingkatkan mutu ahli2 yang ditugaskan dalam bidang yang berkaitan...

aku setuju supaya sume g surau tapi biarlah orang yang menjaga surau 2 (mean orang2 berkaitan dengan surau) mestilah telus n tidak memandang serong kepada seseorang ble orang yang tak pernah datang surau datang surau tetiba...surau 2 tempat awam bukan tempat manusia2 yang ..... berfikiran positif kepada orang len kan bagus...
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Artemisia
Menteri IPGMriah
Menteri IPGMriah


Male Post : 12
Birthday : 30/10/1987
Age : 29
IPGM : INSTITUT PERGURUAN PERLIS,PERLIS
Course : PPPRPET MT (A)
Batch : Julai 2005
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Wed Jul 23, 2008 1:41 am

Astagha...
Pergi surau pOn boley jadi isu...
tOksah bincng la isu niii....

kalau nak pergi...pergi....
kalau xnak pergi...sudah...

masing2x ada perspektif masing2x...

hidayah ni boley datang dan dirampas tuhan bila2 masa

kalau hr ni jd beriman belum tentu esOk kita masih beriman...

sO....wt jeee...
Back to top Go down
View user profile
kayhebat
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 779
Birthday : 10/11/1987
Age : 29
IPGM : IPPP
Course : PJ Major,English Minor
Batch : Julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Wed Jul 23, 2008 1:53 am

Artemisia wrote:
Astagha...
Pergi surau pOn boley jadi isu...
tOksah bincng la isu niii....

kalau nak pergi...pergi....
kalau xnak pergi...sudah...

masing2x ada perspektif masing2x...

hidayah ni boley datang dan dirampas tuhan bila2 masa

kalau hr ni jd beriman belum tentu esOk kita masih beriman...

sO....wt jeee...

hahaha...aku sokong
Back to top Go down
View user profile http://kayhebat.blogspot.com
Sluppre
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 181
Birthday : 02/09/1987
Age : 29
IPGM : IP Samarahan
Course : PPPRPET MT
Batch : JAN 07
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Wed Jul 23, 2008 2:19 am

aku bangkang....
kan menajak ke jalan kebaikan tu salah satu tugas kite sebagai khalifah...
xsalah mengajak...
mula2 memang xikhlas....
lama2..........
sape tau...
kalah tok imam kat masjif tu kang...
hehehehehe
Back to top Go down
View user profile
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Wed Jul 23, 2008 2:41 am

pandangan..ni skdr pandangan 2cent

Islam tidak memaksa seseorang..
Islam hanya menuntut apa yg sudah termaktub dlm Quran dan hadis

Amalan didunia telah dibuat kiraan setiap hari oleh malaikat di sisi kita setiap hari..
Jikalau hendak ke surau..malaikat menulis amalan kebaikan kita kerana menjejakkan kaki ke tempat ibadah..
Allah itu Maha Besar..jika hati kita telah ada niat untuk membuat kebaikan dan menunaikan perkara yg diredhai Allah..secara otomatiknye, malaikat akan mencatat lagi ke dalam diari hariannya..
Even sekecil zarah sekali mane pon pahala yg kita wat, ianya berupaya memberatkan 'dacing' kat akhirat nnt.

Tidak salah untuk ke surau, perkara yg sgt baik..
Cara yg diambil hanyalah untuk mendisiplin diri individu itu sendiri..
tetapi cara yg digunakan perlulah menggunakan kaedah dan teknik yg sesuai..
asalkan tidak melanggar perintah Allah

Seperti mana ayah mengajar anaknya mempelajari solat sblom baligh
Membaca Al-Quran sebagai penawar kehidupan
Mengambil wuduk untuk menghapuskan dosa..

Setiap apa yg berlaku ada hikmahnye..
jika ianya x berlaku di dunia..
maka akhirat la jawapannye..


juz my 2cent
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Sluppre
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 181
Birthday : 02/09/1987
Age : 29
IPGM : IP Samarahan
Course : PPPRPET MT
Batch : JAN 07
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Wed Jul 23, 2008 2:48 am

hmm..
bagus2..
bru la stuju skit...
heheheh...
Back to top Go down
View user profile
crixalis
Bayi Cute
Bayi Cute


Male Post : 4
Birthday : 21/02/1987
Age : 29
IPGM : IP PERLIS
Course : PPPRPET MT
Batch : JAN 07
Registered : 23/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Wed Jul 23, 2008 3:16 pm

sebenarnya, solat berjemaah tu SUNAT je..

SUNAT je...

nak tau pe maksud SUNAT?

buat dapat PAHALA, tak wat RUGI...

maka RUGIlah kita yang x p surau berjemaah...

maka ada baiknya pihak pengurusan wat camtu... kira menguntungkan kita jugak...
Back to top Go down
View user profile
Sluppre
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 181
Birthday : 02/09/1987
Age : 29
IPGM : IP Samarahan
Course : PPPRPET MT
Batch : JAN 07
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Wed Jul 23, 2008 3:29 pm

konklusi nya ????
Back to top Go down
View user profile
al khawarizmi
Budak Tadika
Budak Tadika


Male Post : 26
Birthday : 13/04/1987
Age : 29
IPGM : IPIP
Course : MT/BI
Batch : Julai 2007
Registered : 23/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 3:36 pm

konklusinya..
pada sesiapa yg rasa nak menambah saham untuk akhirat, banyak2 lah beramal...
kita kan umat akhir zaman...mmg kadang2 terasa susah untuk ke surau..sebab tu semua godaan syaitan yang mengajak ke jln yang salah dan kelalaian..
aku pun tak dapat nak istiqamah nak kesurau stiap waktu..at least kita ada azam dan usaha ke arah itu..
memanglah diSUNATkan..tapi kena gak consider dgn hadis Rasulullah yang mafhumnya, 'ingin sekali AKU meminta sahabat mengumpul kayu api untuk membakar rumah yang didalamnya ada lelaki yang tidak pergi bersolat di tempat azan dilaungkan sedangkan dia mendengar laungan tersebut", (tolong betulkan kalau salah).
jadi kita sebagai khalifah yang Allah jadikan kat muka bumi ni, cubalah nasihat-menasihati dan ingat-mengingati sesama kita selaras dgn firman Allah dlm surah Al-Asr.
Back to top Go down
View user profile
misskobis
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 545
Birthday : 01/11/1986
Age : 30
IPGM : IPDA
Course : PISMP- IPGM (Science)
Batch : Januari 2007
Registered : 13/06/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 3:39 pm

kte stuju sgt klu sume gi solat mgrib kt surau... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
al khawarizmi
Budak Tadika
Budak Tadika


Male Post : 26
Birthday : 13/04/1987
Age : 29
IPGM : IPIP
Course : MT/BI
Batch : Julai 2007
Registered : 23/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 3:45 pm

sama-samalah kita berusaha ke arah itu..kerana pasti ada kebaikannya...
Back to top Go down
View user profile
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 4:22 pm

aku setuju ngan cdgn tu..

since aku dr smka aku dh lama tggal budaya tu sejak masuk maktab...x tau laa pasai apa...ghasa segan...kdg2 ghasa nk pi ada jaa bnda yg halang...mcm skrg kena ni nk kena training untuk pj lak malam2...tp mmg pun saja cari alasan..

aku x paham tujuan topik ni..x da benda nk bincang pun...mmg semua ni hak individu..x perlu jadi isu...
Back to top Go down
View user profile
al khawarizmi
Budak Tadika
Budak Tadika


Male Post : 26
Birthday : 13/04/1987
Age : 29
IPGM : IPIP
Course : MT/BI
Batch : Julai 2007
Registered : 23/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 4:34 pm

la..knp plak tak perlu bincang topik ni..bukankah ni salah satu jalan untuk ingatimengingati?
kan itu yang diperintahkan kepada umat Islam supaya kita tak berada dlm kerugian..
sekurangnya kita lebih mengingati akhirat berbanding dunia...
Back to top Go down
View user profile
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 4:39 pm

sbb jawapan dia setuju atau tak..boleh kata semua akan jwb mcm tu..x caya bc laa komen kat atas

semua ni berkait dengan hati masing2...so yg x setuju nk kena cakap ke x setuju..??

tp yg setuju akan kondem yg x setuju...

bnda ni baik...tp kalau org x setuju sbb dia mmg x setuju...x kan nk kena gitau kot..

lain laa kalau topik dia apa faedah berjemaah di surau..

baru laa padan nk bincang...

topik ni pun dh sempitkan isi....
Back to top Go down
View user profile
al khawarizmi
Budak Tadika
Budak Tadika


Male Post : 26
Birthday : 13/04/1987
Age : 29
IPGM : IPIP
Course : MT/BI
Batch : Julai 2007
Registered : 23/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 4:52 pm

kenapa perlu menyempitkan pemikiran dan perbincangan..
saudara sendiri pun terpikir nak bincakan faedah berjemaah kan..?
bukankah idea itu tercetus dari topik ini?
cuba kita ambik perkataan 'kondem' itu dan ubahkan menjadi 'nasihat'?
lebih berguna dan bermakna kan?
kita jangan lihat kritikan tu dari aspek yang negatif..cuba lihat dari aspek positif..
mcm tu jugak kalau kita nak jadi pemimpin...kita kena sedar bahawa itu tanggungjawab..
kalau tak, tak ada la hadis yang meminta kita bertanggunjwab dengan apa yang dipertanggunjawabkan...
Back to top Go down
View user profile
Putra_Aiman
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 634
Birthday : 24/05/1988
Age : 28
IPGM : IP Tuanku Bainun
Course : Pengajian Melayu
Batch : 2008
Registered : 21/06/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 4:57 pm

org skrg ni kalau nk nasihat cara direct org x dengar dh...org lagi makan nasihat cara perli..huhu...

tp itu laa...hak msg2...nk setuju x setuju...aku setuju ngan cdgn (bukan lg cdgn tp dh jd tggjwb) tp aku x setuju ini jd topik perbncgn yg statik...

IPIP??
kawan zafran ke?
Back to top Go down
View user profile
al khawarizmi
Budak Tadika
Budak Tadika


Male Post : 26
Birthday : 13/04/1987
Age : 29
IPGM : IPIP
Course : MT/BI
Batch : Julai 2007
Registered : 23/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 4:58 pm

biarlah rahsia
Back to top Go down
View user profile
adib
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 907
Birthday : 12/10/1987
Age : 29
IPGM : IPPP
Course : PPRPET MATEMATIK
Batch : JULAI 2005
Registered : 25/06/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 7:53 pm

tapi yg aku paham pasai sesetengah pelajar ni.. (mcm aku) lagi dipaksa.. lagi la x pi.. hehehe.. kalau x dipaksa.. kadang2 tu pi la...
Back to top Go down
View user profile http://www.adib.ae
al khawarizmi
Budak Tadika
Budak Tadika


Male Post : 26
Birthday : 13/04/1987
Age : 29
IPGM : IPIP
Course : MT/BI
Batch : Julai 2007
Registered : 23/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 9:10 pm

biasala tu..manusia..atau pun 'nasia'..
jangan lupa pada janji syaitan yang merosakkan anak adam sehingga hari kiamat..
tak semestinya bila dipaksa bermakna kita tidak ikhlas....
Back to top Go down
View user profile
syafkinntie
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 164
Birthday : 21/01/1987
Age : 29
IPGM : Institut Perguruan Darulaman
Course : B.Ed.Science
Batch : Januari 2007
Registered : 15/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 9:59 pm

sbnarnya sesetengah perkara bila dipaksa baru nak bt..tp kdg2 tanpa paksaan baru nak bt...itu perkara biasa..lagipun kitakan manusia..biasalah tue
Back to top Go down
View user profile
adib
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 907
Birthday : 12/10/1987
Age : 29
IPGM : IPPP
Course : PPRPET MATEMATIK
Batch : JULAI 2005
Registered : 25/06/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 10:20 pm

yayaa.. biasa biasaa afro
Back to top Go down
View user profile http://www.adib.ae
al khawarizmi
Budak Tadika
Budak Tadika


Male Post : 26
Birthday : 13/04/1987
Age : 29
IPGM : IPIP
Course : MT/BI
Batch : Julai 2007
Registered : 23/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 10:58 pm

em... jangan jadikan lakukan sesuatu kebaikan kerana kebiasaan..tapi biasakan sesuatu kerana kebaikan..
Back to top Go down
View user profile
syafkinntie
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 164
Birthday : 21/01/1987
Age : 29
IPGM : Institut Perguruan Darulaman
Course : B.Ed.Science
Batch : Januari 2007
Registered : 15/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Thu Jul 24, 2008 11:15 pm

ye betui tu al khawarizmi...tp nk membentuk seseorg perkara yg susah...paksa2 jugak tp biarlah bertempat...solat berjemaah di surau mmg sngt2 elokk.. ajaklah dgn elokk supaya nt terbukak pintu hati untuk berjemaah beramai2 suatu ari nt
Back to top Go down
View user profile
al khawarizmi
Budak Tadika
Budak Tadika


Male Post : 26
Birthday : 13/04/1987
Age : 29
IPGM : IPIP
Course : MT/BI
Batch : Julai 2007
Registered : 23/07/2008

PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Fri Jul 25, 2008 12:14 am

kuliah yang wajib yang mampu beri kesan pada kelayakan ambil peperiksaan pun orang langgar..inikan pula pegi surau yang ganjarannya tak dapat dilihat di dunia..
bersamalah kita berdoa mudah-mudahan Allah membuka hati kita dan juga sahabat-sahabat kita supaya mendapat hidayah Allah...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??   Today at 3:40 pm

Back to top Go down
 
apa pndgn korg klu suma pljr muslim dwajibkan s0lat Maghrib bjemaah d surau??
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Komuniti dan Diskusi :: Perbincangan Agama-
Jump to: