Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AuthorMessage
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Wed Jul 16, 2008 11:58 pm

so pe lagik..cite2 jgn x cite..
ape pandangan korg?
sape yg bersalah sbnrnye?
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
misskobis
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 545
Birthday : 01/11/1986
Age : 30
IPGM : IPDA
Course : PISMP- IPGM (Science)
Batch : Januari 2007
Registered : 13/06/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 12:04 am

xpe ke kte bincg isu ni...nnti xpasal2....forum ni kene banned ngan pihak berwajib
Back to top Go down
View user profile
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 12:07 am

kita cuba jgan menyentuh nama n parti...that the main point...klu nak tunjukkan gak please cencored your word....k..
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 12:08 am

acimet yg suh bukak topik br T___T huhu
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
misskobis
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Female Post : 545
Birthday : 01/11/1986
Age : 30
IPGM : IPDA
Course : PISMP- IPGM (Science)
Batch : Januari 2007
Registered : 13/06/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 12:14 am

ooooo.....braninye acimet tu!!
Back to top Go down
View user profile
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 12:18 am

hehe...kiter try k..huhuhu...bagi aku la...sume ni ada agenda-agenda yang tersendiri...ermm...mean...masing2 ada kepentingan...

rumusan yang leh aku wat pasal debat anwar smlm memberikan impak positif kpd rakyat n rakyat lebih arif untuk menilai mana satu fakta dan mana satu omong2 kosong..

klu kite tgk....anwar lbh meyakinkan hdirin dengan fakta-fakta n bagi aku fact 2 jelas n betul...aku bukan takat tgk kat malaysia nye website..kat webste2 len pun fact 2 btl n phk lagi satu 2 hanya reti attack peribadi hamba allah ni je...tak tau la camne pendapat orang len...

bagi aku...apa yang DSAI bagitau merupakan langkah awal kepada penstrukturan semula kerajaan...
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
CraZyGhOst
Perdana Menteri
Perdana Menteri


Male Post : 293
Birthday : 02/05/1986
Age : 30
IPGM : Perlis
Course : Physical Education
Batch : Julai 2004
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 12:24 am

debat ini akan menjadi lebih hebat kalau dr m vs anwar Twisted Evil baru ada saingan
kedua-dua org pun pakar ekonomi....
Back to top Go down
View user profile
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 12:29 am

2 la pasal...sorang ni cam tak tau je...keje duk mengondem n ungkit2 cite la...hmm..tak tau la bile nak berubah...tapi aku tak puas ati la soklan en zul. 2 tak dijawab n tidk memberikan jawapan jelas kepada penonton...sangat tak berpuas ati...


la ni..anwar kat lokap dah....dorang jemput nek pajero polis dlm kul 12.55tgh..tapi ari 2 anwar awal2 dah ckp die akan dtg kat IPK Kl kul 2 ptg...tapi cm tak nyempat2...bagi la kawan 2 g solat zohor dulu ke..ini tidak...lum azan lagi dah dicekupnya...
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 12:53 am

eh anwar ade sebut geng 46? amende 2?
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 1:02 am

2 team semangat 46...mase pilhanraya 1994 or 1990...aku tak ingat...maser 2 ahli2 UMNO kuar parti sebab tak setuju pasal satu bende ni...so masing2 pakat kuar n salah sorang team semangat 46 ni ade kat atas sekali dlm pentadbiran negara...
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 1:29 am

oo camtu rupenye..
aku dgr dr kwn2 laki claz aku jek..
sume sokong anwar even diorg ni sbnrnye sokong kerajaan.
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 1:30 am

kata-kata anwar amat meyakinkan malam 2 n penuh ngan tatasusila...klu korang tgk korang tau mana btl mana salah..
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 1:32 am

geng 46 tertubuh bila team B dlm u m n o kuar dari parti sbb ku li kalah lawan jawatan presiden

ada byk cita lg..tp sini bukan board politik

semalam bg aku, takat boleh la debat tu...

shabery tu brani la nak bedebat padahal dia tau nuar lagi pro bab2 ekonomi ni

patut dr m tak pun menteri kewangan ke dua

dr nordin kordi tu orang kuat UUM, selalu menulis kat utusan

dulu orang BTN kalau tak salah
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 1:37 am

aku rase diorg nih underistimate anwar nih..2 yg bg shabery berucap..huhu

bg link sket wei..nk gak nengok debat diorg..

eh mmbr aku katekan..
diorg diberi mase 10minit ntok bercakap
time anwar, tepat2 10minit da tekan loceng
bile shabery lak..lebey 10minit..[ni kwn aku kire mase dia]
mane aci dow!~
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 1:38 am

tapi 2 la..kebanyakan perkataan shabery 2 menggunakan agenda populis...cet...syek2 perkataan 2 je..hmmm...sbnarnya bukan die pun yang berdebat ngan DSAI 2...orang len tapi 2 la...dorang nak playsave...hantar la menteri penerangan je...
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 1:42 am

acmay wrote:
tapi 2 la..kebanyakan perkataan shabery 2 menggunakan agenda populis...cet...syek2 perkataan 2 je..hmmm...sbnarnya bukan die pun yang berdebat ngan DSAI 2...orang len tapi 2 la...dorang nak playsave...hantar la menteri penerangan je...

loh..populis 2 ape pulak..hahaha
gi anto menteri penerangan..last2 wat malu kerajaan je..huhu
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 1:45 am

die nak bagi tau la...yang anwar ni membwa populariti dlm agendanya...ish4....tak patut...
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 1:47 am

acmay wrote:
die nak bagi tau la...yang anwar ni membwa populariti dlm agendanya...ish4....tak patut...

isk ayat kias btol..bg ayat bm sket..hahaha
aku ni lampi sket..sbb xtgk lagik debat tu lg..
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 2:06 am

Berita Harian wrote:
Anwar tidak kemukakan formula mapan turunkan harga minyak

KUALA LUMPUR: Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak mengemukakan formula menurunkan harga bahan api yang meyakinkan dan mapan pada debat khas mengenai "Hari ini membentuk kerajaan, esok turun harga minyak."

Walaupun beliau berhujah dengan petah dan menarik hati penonton terutama penyokongnya menerusi retoriknya, formula yang dibentangkan berjaya dipatahkan oleh lawannya Datuk Ahmad Shabery Cheek, Menteri Penerangan.

Ahmad Shabery lebih banyak mengemukakan fakta mempertahankan tindakan kerajaan menstruktur semula subsidi minyak berbanding Anwar yang memilih pendekatan populis yang mengambil hati penonton.

Anwar berkata, harga bahan api boleh diturunkan 50 sen seliter sehari selepas sekiranya Pakatan Rakyat memerintah menerusi formula RM5 bilion digunakan bagi menampung penurunan harga minyak. Wang itu dapat diperoleh dengan penjimatan perbelanjaan kerajaan termasuk mengatasi masalah kebocoran dan ketirisan, dan mengurangkan 'standby' kapasiti pengeluaran tenaga daripada 40 peratus kepada 20 peratus oleh pengeluar tenaga bebas (IPP).

"Dengan mengurangkan kapasiti itu saja kita telah mendapat RM2 bilion, jadi RM3 bilion lagi diperoleh melalui penjimatan dan mengatasi kebocoran," katanya.

Mematahkan hujah-hujah Anwar pada debat anjuran Agendadaily.com di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) malam tadi, Ahmad Shabery berkata cadangan Anwar itu sudah tidak lagi relevan berikutan harga minyak di pasaran dunia sekarang lebih mahal berbanding harga semasa formula itu di warkan-warkan sejak sebelum pilihan raya umum Mac lepas.

Beliau menjelaskan pada masa itu harga bahan api adalah RM1.92 seliter bagi petrol dan RM1.58 seliter diesel.

Berikutan harga setong minyak di pasaran dunia mencecah lebih US$130 setong, kerajaan terpaksa menstruktur semula subsidi bahan api, menjadikan harga di pam petrol RM2.70 seliter dan diesel RM2.58 seliter.

"Kalau kerajaan mengekalkan harga minyak pada kadar yang lama, ini bermakna subsidi yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan ialah sebanyak RM50 bilion.

"Ini bermakna banyak program pembangunan, termasuk sekolah, jalan, Felda, soal orang di kampung tidak dapat dijalankan hanya untuk menampung cara hidup yang berterusan yang ada pada hari ini," kata Ahmad Shabery.

Ahmad Shabery berkata kenaikan harga minyak adalah fenomena global yang berlaku di seluruh dunia akibat banyak faktor termasuk perang Iraq, kemungkinan Amerika Syarikat menyerang Iran dan peningkatan permintaan bahan api oleh China serta India.

Beliau berkata penyelesaian kepada masalah ini bukan dengan menambah subsidi secara konvensional tetapi memerlukan satu pendekatan baru menerusi penstrukturan subsidi bagi menjamin ia benar-benar disalur dan dinikmati oleh rakyat berpendapatan rendah.

"Kalau kita terus bagi subsidi, ada syarikat asing seperti Exxon-Mobil, Shell dan sebagainya yang turut mendapat faedah daripada wang rakyat," katanya.

Beliau berkata kebanyakan negara lain turut mengambil pendekatan yang sama seperti Malaysia.

Ahmad Shabery yang turut membidas Anwar kerana mendakwa kenaikan harga minyak kerana pengurusan kerajaan yang tidak cekap, berkata malah Finland, Norway dan juga negara yang dilaporkan kurang mempunyai kes rasuah tidak memberikan subsidi minyak kepada rakyatnya. "Mereka telah menunjukkan prestasi ekonomi yang lebih baik dan Malaysia juga harus menuju ke arah itu," katanya.

"Kalau kita mengajar rakyat kita dengan harga yang murah walaupun pada hakikatnya harga minyak antarabangsa adalah tinggi, tahun 2015 (apakah) kita akan menjadi net importer?

"Mungkin beberapa tahun lagi kita tidak ada minyak lagi. Apakah subsidi begini akan diteruskan atau pada waktu itu baru hendak naik mendadak serta-merta daripada apa yang ada sekarang?" tanya Ahmad Shabery kepada Anwar.

Anwar bagaimanapun mempertikaikan sumber minyak negara akan habis pada 2015 dan mendakwa kemungkinan telaga minyak baru ditemui kerana negara pernah menjangka kehabisan simpanan minyak pada 2005.

Kata Anwar lagi Petronas juga giat menjalankan aktiviti mencarigali di luar negara.

Ahmad Shabery berkata Malaysia memang negara pengeksport minyak tetapi bukannya pengeluar besar, oleh itu khazanah negara perlu diuruskan dengan cermat bagi kepentingan generasi akan datang.

"Daripada keuntungan Petronas itu, sebenarnya yang telah diberi pada kerajaan ialah sebanyak 91 peratus, apa lagi yang kita nak ambil dari Petronas," katanya disambut dengan tepukan penonton.

Ahmad Shabery, yang tidak luntur semangat menghadapi kepetahan Anwar berhujah menambah kata "Ingat Petronas kuat dan maju sekarang ini kerana siapa. Tidakkah kerana kerajaan Umno dan Barisan Nasional.

"Kehebatan yang dibuat oleh Petronas selama ini adalah dorongan yang diberikan kerajaan. Kita tidak bebankan Petronas, kita benarkan Petronas untuk menabur kembali (keuntungan)," katanya.

Penonton yang terdiri daripada 50 orang daripada Pakatan Rakyat dan 50 daripada pihak kerajaan mengikuti debat itu dengan tertib tanpa membuat sebarang kekecohan di Balai Budaya Tun Syed Nasir, DBP.

Begitu juga dengan ratusan penyokong kedua-dua belah pihak yang memberi sokongan moral di luar dewan.

Rata-rata penonton yang ditemui berpuas hati dengan perjalanan debat itu yang mereka sifatkan sebagai menyuburkan amalan demokrasi di negara ini.

"Anwar mengambil pendekatan mencuri hati penonton menerusi retorik yang menyentuh emosi penonton tetapi kurang meyakinkan dari segi mengemukakan kaedah sedangkan Ahmad Shabery lebih banyak mengemukakan fakta kukuh dan munasabah," komen seorang penonton yang enggan namanya disebut.

Debat kira-kira sejam itu dikendalikan oleh pengerusi Dewan Bahasa dan Pustaka, Datuk Johan Jafaar. - Bernama
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 2:09 am

MalaysiaKini.com wrote:

Debat bersejarah Anwar-Shabery


Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan menteri penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek mengambil bahagian dalam perdebatan bersejarah mengenai kenaikan harga minyak yang disiarkan secara langsung malam ini.

Perdebatan tersebut yang bertajuk "Hari ini membentuk kerajaan, esok turun harga minyak" berlangsung di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di Kuala Lumpur.

Ia bermula jam 9 malam selama sejam.

Orang ramai menonton secara langsung perdebatan tersebut di internet melalu Global Media Channel dan BernamaTV - atau di saluran-saluran televisyen yang disiarkan oleh TV9, Astro Awani dan Bernama TV.

anwar ibrahim and ahmad shabery cheek debate 150708 02Perdebatan tersebut bermula dengan Anwar dan Shabery, masing-masing diberi masa empat minit sebagai pembuka bicara. Ia diikuti dengan soalan dari moderator Datuk Johan Jaaffar yang juga pengerusi DBP.

Kemudiannya dua ahli panel yang masing-masing mewakili Shabery dan Anwar bertanya soalan kepada kedua-duanyanya - editor Siasah, Zulkifli Sulong dan naib canselor Universiti Utara Malaysia (UUM), Datuk Nordin Kardi.

Anwar berkata kerajaan boleh menjimatkan sekurang-kurang RM2 bilion sekiranya ia mengurangkan tahap simpanan tenaga negara daripada 40 peratus sekarang kepada 20 peratus dan dimanfaatkan untuk menurun harga minyak bagi mengurangkan beban rakyat.

Dengan itu, katanya, kerajaan dapat mengurangkan bayaran yang tinggi kepada syarikat penjana kuasa bebas (IPP) dan mengelak Petronas dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) daripada terus menanggung kerugian.

Di samping itu, katanya, lebih banyak lagi dapat diselamatkan jika dapat dikurangkan kebocoran yang berlaku, termasuk RM700 juta akibat kebocoran dan penyelewengan dalam pembekalan diesel.

Menurutnya, kerajaan juga boleh memperuntukkan RM1 bilion daripada dividen khas sebanyak RM6 bilion yang dibayar oleh Petronas kepada kerajaan untuk mengurangkan kadar harga minyak.

Berdasarkan cadangan tersebut, katanya, harga petrol boleh diturunkan sebanyak 50 sen kepada RM2.20 seliter.

"Saya minta dengan baik dan ikhlas, betulkan ini, kita boleh jimat ini," katanya.

Dalam ucapan pembukaannya, Anwar menegaskan melalui pengurusan ekonomi yang baik dan pembasmian rasuah, penjimatan kos membolehkan harga petrol dikurangkan sebanyak 50 sen, bagi meringan beban rakyat akibat kenaikan mendadak harga bahan bakar tersebut.

Menurutnya, pengurangan pembayaran kepada IPP serta keuntungan yang dicatatkan oleh Petronas yang hampir mencecah RM100 juta membolehkan kerajaan memperuntukkan RM3 bilion untuk diagihkan kepada rakyat melalui pengurangan harga minyak.

Shabery pula menjawab kerajaan terpaksa membayar subsidi sebanyak RM50 bilion jika ia mengekalkan harga minyak pada kadar RM1.92 seliter dan akan menjejaskan peruntukan untuk pembangunan yang lain.

Lagi pula, tambahnya, harga minyak dipengaruhi oleh faktor global. Beliau mengimbau krisis global pada 1973-74 ketika rakyat menyokong tindakan Tun Razak Hussein menubuhkan Petronas, tetapi mendakwa Anwar membantahnya, seperti yang dilakukannya sekarang.

Menurut Shabery lagi, jika subsidi ditingkatkan, ia akan menguntung orang berada dan juga rakyat asing. Oleh itu, katanya, mengapa tidak wang disalurkan terus kepada rakyat yang memerlukannya.

anwar ibrahim and ahmad shabery cheek debate 150708 05Menurutnya lagi, Finland dan Norway sebagai contoh, tidak memberi subsidi dan mempunyai prestasi ekonomi yang baik.

Anwar bagaimanapun berkata, negara ini tidak boleh dibandingkan dengan Norway yang mempunyai 10 kali ganda pendapatan perkapita daripada Malaysia.

Menurutnya, kenaikan mendadak harga minyak telah membebankan golongan miskin dan terpinggir dan meningkatkan lagi beban hidup mereka.

Tambahnya, Petronas mengaut keuntungan besar dan menduduki kumpulan 10 syarikat minyak tertinggi dari segi keuntungannya.

Bagaimanapun, katanya, Petronas adalah hak rakyat dan pengurangan 50 sen harga petrol adalah langkah pertama ke arah itu. Malah, katanya, kenaikan harga minyak tidak disokong oleh rakyat, kecuali ahli-ahli parlimen BN sahaja.

Shabery kemudiannya menarik perhatian hadirin ke negara Venezuela dan Iran, yang mempunyai harga minyak yang murah tetapi kadar inflasi yang tinggi.

Tetapi di Malaysia, katanya, kerajaan berjaya menangani krisis makanan, malah menurutnya harga beras di negara ini lebih murah dari di Thailand. Jadi, katanya, tidak perlu mengadakan demonstrasi di jalan - merujuk tindakan pembangkang membantah kenaikan harga minyak.

Anwar pula menegaskan bahawa bagi setiap AS$1 kenaikan harga minyak dunia, Malaysia memperolehi RM360 juta. Dan kenaikan kadar inflasi yang tinggi akan memburukkan ekonomi negara.

Shabery kemudiannya membangkitkan bahawa IPP wujud ketika Anwar dalam kerajaan, dan mendakwa bekas menteri kewangan itu mempertahankan kontrak mereka ketika itu.

Malah, katanya, Anwar menggunakan kaedah Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) untuk cuba menangani krisis pada 1997-98. Tambahnya, walaupun rakyat dalam kesukaran, tetapi mereka masih cukup untuk makan.

Anwar pula bertanya mengapa kerajaan memungkiri janji pilihanraya untuk tidak menaikkan harga minyak. Sebaliknya, kata beliau, kita harus melihat Malaysia sebagai sebuah negara pengeksport minyak.

Shabery kemudiannya menegaskan bahawa Malaysia bukan sebuah negara utama pengeluar minyak dan menurutnya hanya 26 peratus keuntungan Petronas datangnya dari sumber tempatan dan syarikat minyak negara itu menggunakan keuntungannya untuk mencari minyak di luar negara. Dan Petronas kini muncul sebagai sebuah syarikat minyak terkemuka.

Anwar mengakui bahawa IPP diwujudkan ketika beliau dalam kerajaan, tetapi meminta Shabery meneliti rekod mengenai perkara itu.

Beliau berkata, Tan Sri Ani Arope (pengerusi TNB ketika itu) membantah terhadap EPU (Unit Perancang Ekonomi) dan Jabatan Perdana Menteri (JPM) berhubung IPP.

Dan sebab itulah beliau meletakkan jawatan, jelas Anwar.

Menurutnya, IPP mengaut keuntungan berbilion ringgit tetapi Petronas dan TNB menanggung kerugian.

Katanya, kebocoran dan kronisme boleh ditangani dan menjimatkan sejumlah RM3 bilion. Malah, kata Anwar lagi, tindakan menaikkan secara mendadak harga minyak sekarang adalah preskripsi IMF.

Oleh itu, katanya, adalah satu fitnah untuk mengatakan bahawa beliau tunduk kepada kehendak IMF sewaktu krisis ekonomi pada 1997-98.

Anwar berkata, terdapat dividen khas sebanyak RM6 bilion yang dibayar kepada kerajaan tahun ini, dan mengapa tidak boleh diambil RM1 bilion untuk mengurangkan harga minyak.
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 2:10 am



Gambar semalam bagi sape yang terlepas tgk..
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 2:12 am

yekoyo je media nih..
amek ati shabery..padahal rakyat tau sape yg btoii sape yg salah

xde plak kate shabery ni xprofesional..serang peribadi dlmn org..
xmo malu la kunun..
aparaa media macam nih..
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 2:20 am

dulu...rakyat kerajaan leh kelentong..skng ni tarak dah...lagi disekat media lagi la ramai yang tak percayakan media...

Ceritanya bermula pada asalnya debat ni akan disiarkan secara langsung di televisyen kerajaan..kemudian berpindah ke stesen swasta yang kurang lagi coverage die...tak ramai lagi orang leh tgk tv9 ni. Pada asalnya debat berlangsung selama 1 jam 30 minit namun disingkatkan kepada 1 jam sahaja termasuk 8 minit iklan...
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 2:25 am

sbb ape? sbb xmo bg kerajaan malu..
media oo media...diorg xmo kehilangan penaja jek..
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Thu Jul 17, 2008 2:30 am

kan media2 ni bawah kementerian penerangan..so apa pun gov gak yang control...
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Sponsored content




PostSubject: Re: kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..   Today at 8:07 am

Back to top Go down
 
kes anwar!~ sile2 bg pandangan bernas anda..
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 6Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Komuniti dan Diskusi :: Isu Semasa Dalam dan Luar Negara-
Jump to: