Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 Rahsia di Sebalik Senyuman

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AuthorMessage
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sun Aug 03, 2008 5:45 pm

1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, *****a sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sesebuah ikatan.

15. Pujangga menyebut :
" SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA".

Jadi kengkawan jangan lupa untuk senyum, sekerat atau meleret tak kisah lah jangan senyum sinis dah lah tu tak baik tau dan kalau ketawa tu jangan keterlaluan plak cukup sekedar nya sahaja ok.

_________________
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Tue Aug 05, 2008 5:15 pm

senyum selalu..
tp kdg2 tu ade gak time2 yg sedey...
hee~
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
mat tembak
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 383
Birthday : 31/03/1987
Age : 29
IPGM : i3p
Course : mt
Batch : julai05
Registered : 30/06/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sun Aug 10, 2008 5:37 pm

biasa la tu...
lumrah alam...
sape snyum yg x sedey2....problem d bhgian otaknya la...aha
Back to top Go down
View user profile
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Wed Aug 20, 2008 2:24 pm

hehe..
aku nak senyum je la..
kalo ade prob pun..
leh settle pe kalo kte hepi jek..
xyah pk yg susah2 sgt...
nt stress..
so..snyum dan hepi2 selalu..
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
CraZyGhOst
Perdana Menteri
Perdana Menteri


Male Post : 293
Birthday : 02/05/1986
Age : 30
IPGM : Perlis
Course : Physical Education
Batch : Julai 2004
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Wed Aug 20, 2008 8:15 pm

tapi kalau 1st time masuk kelas jgn semyum byk sgt nanti susah nak kawal mereka
Back to top Go down
View user profile
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Wed Aug 20, 2008 9:15 pm

aku pun nk slalu snyum la...
snyum yg leh wat sume hepi2...
wink2~
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Fri Aug 22, 2008 12:10 am

kalo masuk klas nk ngajar nnt mmg xleh snyum byk2..
lecturer pesan dah..
nnt susah nk cntrol klas~
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
kayhebat
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 779
Birthday : 10/11/1987
Age : 29
IPGM : IPPP
Course : PJ Major,English Minor
Batch : Julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Fri Aug 22, 2008 12:39 am

aku suka senyum...wahahaha...ketawa time mengusik org...kaco org...wahahahahaa....best giler
Back to top Go down
View user profile http://kayhebat.blogspot.com
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Fri Aug 22, 2008 12:42 am

tu senyuman kejahatan nama nyer..
Gelak:..
just kiddin'
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Fri Sep 05, 2008 4:19 pm

Smile <---muke senyum x ikhlas ..Gelak:
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
t.a.s.h.a
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 184
Birthday : 24/11/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : ppprpet
Batch : julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Fri Sep 05, 2008 4:38 pm

kalo setiap kali amik gambar konpem senyum x ikhlas..
hheheehe...
kunun2 dpt wat muka fotogenik...
alih2 jd fotogedix..
hehe..
Back to top Go down
View user profile
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Fri Sep 05, 2008 11:30 pm

tasha mmg fotogedix...

Gelak:
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sat Sep 06, 2008 1:45 am

tasha mmg..wahaha
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sat Sep 06, 2008 1:47 am

jwb tasha
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
t.a.s.h.a
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 184
Birthday : 24/11/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : ppprpet
Batch : julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sat Sep 06, 2008 1:51 am

aku bukan apa...
depan org malu nak wat gedix..
bila depan kamera jer dpt wat gedix2...
hehe...
tp aku xla gedix...
tolong jgn fitnah aku...
Back to top Go down
View user profile
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sat Sep 06, 2008 1:53 am

hahaha xde la tasha..
aku memaen je..huhu
jgn amek seyes sgt ngan ape yg aku cakap..:p
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sat Sep 06, 2008 1:54 am

x fitnah...
ko ngaku sndri...
Gelak:
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
t.a.s.h.a
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 184
Birthday : 24/11/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : ppprpet
Batch : julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sat Sep 06, 2008 1:57 am

ala cresent lepak r..
aku ni jenis yg xkisah r...
setakat benda2 kecik2 ni no hal la...
hehe...
Back to top Go down
View user profile
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sat Sep 06, 2008 1:59 am

Gelak: ok noted! Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sat Sep 06, 2008 2:00 am

eh tpkan snyum ni bhya gak..
leh wat org pasan seh...

aku pnh kena
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
t.a.s.h.a
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 184
Birthday : 24/11/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : ppprpet
Batch : julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sat Sep 06, 2008 2:02 am

xper ct...
org mmg suka prasan...
yg pntg kita ikhlas senyum...
walaupun senyum ala2 kambing...
hehe..
Back to top Go down
View user profile
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sat Sep 06, 2008 2:04 am

snyum2 gedix pun okies jugak...

senyum la semua
senyum boleh bw bahagia...
senyum la tasha n egie..
jgn bersdih
aku syg korg
cewah...

Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
t.a.s.h.a
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 184
Birthday : 24/11/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : ppprpet
Batch : julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sat Sep 06, 2008 2:08 am

senyum itu kan sedekah...
time2 elaun xdak ni...
bleh sedekah senyuman ja..
jimat...
hehe..
Back to top Go down
View user profile
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sat Sep 06, 2008 2:08 am

acece2 akak sorg ni..wahaha
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Sat Sep 06, 2008 2:09 am

btl gak kata tasha...
crescent senyum...

jgn garang2
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
Sponsored content




PostSubject: Re: Rahsia di Sebalik Senyuman   Today at 1:44 pm

Back to top Go down
 
Rahsia di Sebalik Senyuman
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 6Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Komuniti dan Diskusi :: Pengetahuan Am-
Jump to: