Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Sun Aug 03, 2008 6:18 pm

Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan

Setiap bangsa di dunia ini punya budaya tersendiri. Oleh sebab makan itu satu perkara yang wajib dalam hidup, cara makan juga merupakan satu budaya. Masing-masing bangsa ada budaya mereka tersendiri bagaimana mereka makan.

Misalnya orang Cina menggunakan kayu (chopstick) dan orang Barat pula menggunakan sudu dan garfu. Tentu ada sebab yang rasional kenapa mereka amalkan cara itu.

Orang Melayu makan biasanya menggunakan tangan kanan. Apakah rasionalnya dan kenapa orang Melayu makan dengan tangan ?

Soalan ini dijawab dengan mudah di akhir abad ke-19 oleh seorang kerabat diraja Kedah yang menetap di Selangor bernama Tengku Kudin. Perkara ini diceritakan oleh seorang isteri pegawai tinggi British yang berkhidmat di Selangor pada masa itu dalam bukunya "Chersonese - The Guilding Off" oleh Emilly Innes.

Pada suatu hari Tengku Kudin telah dijemput oleh British Resident menghadiri satu jamuan makan malam di rumah resident tersebut.

Ketika semua tetamu jemputan telah bersedia untuk menghadapi hidangan, Tengku Kudin tiba-tiba bangun menuju ke arah paip air dan membasuh tangannya. Tanpa menghiraukan orang lain semuanya menggunakan sudu dan garfu, beliau dengan selamba menyuap makanan ke mulutnya dengan tangannya... ... ... !

Telatah Tengku Kudin ini diperhatikan oleh seorang wanita Inggeris yang kebetulan duduk di sisinya. Merasa tertarik dengan perlakuan Tengku Kudin itu wanita tersebut lantas bertanya: "Kenapa anda makan dengan tangan ?

Bukankah menggunakan sudu dan garfu itu lebih bersih dan lebih sopan ?"

Dengan selamba Tengku Kudin menjawab lantang dan dapat didengari oleh orang lain. Katanya:

"Saya makan dengan menggunakan tangan saya sekurang-kurangnya ada tiga sebab:

Pertama: Saya tau tangan saya lebih bersih dari sudu dan garfu sebab saya sendiri yang membasuhnya - bukan orang lain. Sudu dan garfu itu dibasuh oleh orang lain yang belum tentu cukup bersih.

Kedua: Saya yakin tangan saya lebih bersih kerana tangan saya hanya saya seorang saja yang menggunakannya - tidak pernah dipinjam oleh orang lain, sedangkan sudu dan garfu itu ramai yang pernah menggunakannya.

Ketiga: Saya percaya tangan saya lebih bersih kerana ia tidak pernah jatuh dalam longkang... . ... ... ... !!

Jawapan Tengkun Kudin ini menjadikan semua orang yang mendengarnya terlopong. Kalau sebelum itu ada antara mereka yang tersenyum sinis melihat Tengku Kudin menyuap makanannya dengan tangan tapi selepas itu masing-masing mengangguk mungkin kerana memikirkan ada logiknya jawapan tersebut... .

... ... ...

Moralnya: Kita jangan lekas menghina atau memandang jijik perlakuan orang lain yang berlainan dengan budaya kita. Masing-masing ada rasionalnya kenapa mereka berbuat begitu... ... ... ... ... ... ... .. ...

_________________
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Tue Aug 05, 2008 4:58 pm

ya...makan ngan tangan lagi nikmat...
nak2 plak kalo kena suap.. Razz
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Tue Aug 05, 2008 6:23 pm

ace3....paan nak bersuap ngan tangan 2 wei....ades...Gelak:

aku klu makan makanan tak berlauk takpe lagi klu pakai sudu tapi klu makanan yangberlauk ni mesti nak kene pakai tangan baru puas.

_________________
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Tue Aug 05, 2008 11:28 pm

ibu aku suapkan la..~
kalo ibu aku suapkan mmg besh~
sedap dia lain...hahahaha!
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Wed Aug 06, 2008 10:56 am

ala...2 sudah pasti la...skang ni pun kadang2 mak aku suapkan...bukan sesaja nak suh suapkan..hehe..nampk lagi mesra n pertalian 2 menjadi lebih rapat..hehe..

tapi 2 la...ble mak aku dah suapkan sorang dari anak2nya yang len mesti nak juga kene suap..hehe

_________________
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Thu Aug 07, 2008 12:37 am

huhu ni cite pasai tunku kudin nih..

smpat aku tengok teater pasal dia nih
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Thu Aug 07, 2008 12:40 am

hee..best kn acimet bila mak suap..?
hee~
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Thu Aug 07, 2008 4:00 am

tetibe rindu kat zaman kecik dulu2..
mak mesti suapkan kitorg..
skang makan sendiri la beb..hahaha Laughing
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Thu Aug 07, 2008 4:14 am

paan1904 wrote:
hee..best kn acimet bila mak suap..?
hee~


tunggu lagi tak sedap...klu nasi kosong ngan garam pun jadi sedap tau..hehe...aku tak perlu la nak blik2 zaman kanak2...skang ni pun kkdg mak aku suapkan..hehe..tapi tak suapkan sampai abis la...hehe...sekali dua je..hehe..

tapi paling best klu lima2 balik saper yang dah kene suap lagi 4 mesti nak jugak kene suap..ahaks...syok je...

_________________
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Thu Aug 07, 2008 4:17 am

loh..da besau2 pon suap lagi ke?
x aci!! balek ni aku suh mak aku suapkan...wahhahaa Laughing
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Fri Aug 08, 2008 3:47 pm

2 la tanda kemesraan..hehe...2 mmg slalu la..tapi skang ni tak la suapkan nasi lagi..cam kentang goreng ke...goreng pisang ker...hehe

_________________
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Fri Aug 08, 2008 7:27 pm

aku da lame x rase sume 2..
sbb parents aku slalu xde..
pagi kul 7am lebey da pegi keje..
balek umah kul 10++ mlm.
kitorg dl pon dok kat hostel..
bile balek kampong..
diorg lak outstation..so x pat le nk merase.. Neutral
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah


Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Fri Aug 08, 2008 7:36 pm

crescent wrote:
aku da lame x rase sume 2..
sbb parents aku slalu xde..
pagi kul 7am lebey da pegi keje..
balek umah kul 10++ mlm.
kitorg dl pon dok kat hostel..
bile balek kampong..
diorg lak outstation..so x pat le nk merase.. Neutral

xpe2 crescent..
tp make sure nanti ko akn suap kan anak2 ko k..
Back to top Go down
View user profile
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Fri Aug 08, 2008 7:45 pm

hehe insyallah Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
mat tembak
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 383
Birthday : 31/03/1987
Age : 29
IPGM : i3p
Course : mt
Batch : julai05
Registered : 30/06/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Sun Aug 10, 2008 1:41 am

bini mattembak nak suapkan mat tembak mkan nasi ayam mggu dpan...huaha..
Back to top Go down
View user profile
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Tue Aug 12, 2008 4:58 am

lagi pun suapan dari tangan ibukan lebih enak n lazat berbanding tangan sendiri...hehe...mmg rindukan masakan ibuku...huhuhu..

_________________
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Tue Aug 12, 2008 10:28 am

hee~
aku skng makan masakan ayah ku..
ibuku belum sembuh sepenuhnya lagi..
kena rehat byk2~
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
hana husein
Budak Tadika
Budak Tadika


Female Post : 18
Birthday : 11/08/1989
Age : 27
IPGM : ipKT
Course : ppismp bm/pj/ks
Batch : julai 2008
Registered : 04/11/2008

PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Sun Nov 23, 2008 9:42 pm

huhuhhu...lama da mak xsuapkan ...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.   Today at 7:32 pm

Back to top Go down
 
Kenapa Orang Melayu Makan Guna Tangan.
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Komuniti dan Diskusi :: Pengetahuan Am-
Jump to: