Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 Makanan Jepun

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Makanan Jepun   Tue Jun 17, 2008 2:33 am

Okonomiyaki

Bahan-bahan ( 2-3 orang )

100g tepung okonomiyaki/ tepung biasa
1 biji telur
150g kubis-potong halus
150g bawang besar,udang kering, sosej
sos okonomiyaki
mayonis
sedikit minyak
100cc air

Cara-cara

Potong halus kubis dan mayang bawang besar
Bancuhkan tepung.
Masukkan telur, tepung dan air. Kacau biar sebati
Masukkan kubis dan semua bahan-bahan lain. Kacau sebati
Panaskan 1 sudu minyak dalam kuali. Masukkan 1/2 atau 1/3 adunan tadi. Ulang sampai habis.
Bila nak makan, letak sos okonomiyaki dan mayonis
Sedap dimakan ketika masih panas-panas


Last edited by acmay on Thu Jul 10, 2008 5:02 pm; edited 2 times in total
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Makanan Jepun   Tue Jun 17, 2008 2:34 am

Salmon Onigiri (Rice ball)

Bahan-bahan ( 2 orang )

1 keping ikan salmon masin/manis
1 cawan beras jepun
1 cawan air
nori(seaweed) secukupnya


Cara-cara

Cuci beras. Masak seperti biasa
Ikan salmon digoreng ataupun digrillkan sehingga masak.
Ramas isi salmon hingga hancur, dan gaulkan dengan nasi.
Buatlah bentuk yang disukai
Balutlah dengan nori


Last edited by acmay on Thu Jul 10, 2008 5:02 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Makanan Jepun   Tue Jun 17, 2008 2:36 am

Gyuudon (Nasi dan Daging)

Bahan-bahan ( 2 orang )

200g daging
2 sudu kecil stock(dashi)
1/2 bawang besar
3 sudu kecil kicap jepun (shouyu)
1 cawan air
Halia jeruk
1 1/2 sedu kecil gula
2 mangkuk nasi jepun
Shichimi seven-spice chili mix
4-5 stalks trefoil

Cara-cara

Hiris daging nipis-nipis. Bawang potong 6 bahagian.
Masukkan daging, dashi dan air ke dalam periuk. Masak daging sehingga empuk
Kemudian masukkan kicap, bawang besar dan juga bawang. Biarkan air tinggal sedikit
Bila daging dah siap. Letakkan daging di atas nasi dalam mangkuk. Kemudian letaklah halia jeruk, shichimi seven-spice chili mix dan juga stalks trefoil


Last edited by acmay on Thu Jul 10, 2008 5:02 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Makanan Jepun   Tue Jun 17, 2008 10:46 am

Sanma no tatsuta age (Ikan goreng)

Bahan-bahan ( 4 orang )

3 ekor ikan sanma (apa-apa ikan pun boleh)
1/2 inci halia - parut
1 ulas bawang putih- parut
1/2 tangkai daun bawang- dicincang
3 sudu besar kicap jepun
Tepung katakuriko(kanji)
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara


Bersihkan ikan. Hiris isi ikan. Biar jadi 3 bahagian: isi bahagian atas, tulang dan isi bahagian bawah. Ambik isi dan buang tulang. Potong isi ikan ikut suka.
Rendam ikan dengan semua bahan-bahan lain kecuali tepung katakuriko selama 1 jam
Keringkan ikan dengan kitchen paper. Kemudian sapukan dengan tepung katakuriko.
Goreng dalam minyak penuh


Last edited by acmay on Thu Jul 10, 2008 5:05 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Makanan Jepun   Tue Jun 17, 2008 10:47 am

Ebi katsu tamago don

Bahan-bahan ( seorang )

bahan bahagian A:
1.udang besar 3 ekor
2. telur sebiji
3.tepung gandum 1 sudu
4.serbuk roti
5.garam
6. minyak utk menggoreng

bahan bahagian B:
1.bawang besar setengah biji
2.telur sebiji
3.kicap cair jepun 2 sudu
4.dua helai daun sup

Cara-cara

mula2 belah belakang udang dan bersihkan kemudian gaulkan dengan garam
kemudian gaulkan udang dengan tepung.seterusnya celupkan ke dalam telur dah golekkan diatas serbuk roti
goreng kan dalam minyak yg banyak sehingga betul2 garing
panaskan minyak didalam kuali kemudian masukkan bawang besar yg telah dihiris
setelah bawang agak layu masukkan udang yg telah digoreng kemudian masukkan kicap
pecahkan telur dan kedian tuang secara menyeluruh ke atas udang
bila telur mula mengeras(jgn biarkan mengeras semuanya)letakkan daun sup kemudian terus angkat dan tuangkan ke atas nasi putih


Last edited by acmay on Thu Jul 10, 2008 5:06 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Makanan Jepun   Tue Jun 17, 2008 10:56 am

Miso Shiru (Sup Pes Kacang Soya)

Bahan-bahan ( 1 periuk sederhana )

2 sudu besar Miso paste (boleh digantikan dengan tauchu yg dilumatkan)
1 paket dashi (stok ikan & sayuran)
tahu kering
wakame (rumpai laut lembut)
bahan2 lain yang disukai seperti tahu lembut, udang, kupah dan adik beradiknya, isi ikan, bawang, lobak putih (apa2 sahaja. selalunya hanya sayuran dan makanan laut)

Cara-cara


Didihkan dashi ke dalam satu periuk air.
Masukkan tahu kering yang dihiris dan bahan2 lain yang disukai
Biarkan api yang kecil, renihkan sup di dalam periuk itu. Letak miso pes ke dalam penapis kecil dan kacau2 di dalam periuk tadi. Ini untuk membuang hampas2 kacang soya tadi. Jangan didihkan airnya kerana ini akan merubah rasa miso tersebut.
Akhir sekali, masukkan wakame kering dan tutup api. Wakame akan mengembang di dalam air panas tersebut


Last edited by acmay on Thu Jul 10, 2008 5:07 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Makanan Jepun   Tue Jun 17, 2008 10:58 am

Makizushi (sushi gulung)


Bahan-bahan ( 5 orang )

1/2 kg beras jepun
cuka (utk sushi)
3 biji telur
1 batang timun
lettuce
udang
5 helai seaweed
mayonis
bamboo mat

note: isi dalam bole diganti dgn tuna, ikan salmon dll mengikut citarasa masing.

Cara-cara

masak beras jepun seperti masak nasi biasa.
Bila dah masak, masukkan nasi ke dalam bekas besar dan tuangkan cuka sushi ke atas nasi. kacau nasi dgn cuka rata2.biarkan nasi sejuk..
udang direbus dan dibuang kulit nya.
telur dipukul sekejap dgn sudu dan goreng dgn sedikit minyak.bila dah masak, potong telur panjang2.
buang sedikit kedua-dua belah hujung timun. potong memanjang. lettuce dibersih dan potong besar2(sehelai lettuce potong dua.)
kemudian letakkan sehelai lettuce diatas nasi. diikuti telur, timun, dan udang. akhir sekali masukkan mayonis.
gulung makizushi tersebut padat2.
potong makizushi seperti gambar di atas. siap utk dihidang.

*** siapa yg takde cuka jepun boleh modify cuka biasa.
sukatan nyer ialah, 1 1/2 sudu besar cuka + 1 sudu besar gula + 1/2 sudu kecil garam. didihkan sekejap hingga gula hancur, sejukkan dan gaul dgn nasi sushi.. oleh junjs11


Last edited by acmay on Thu Jul 10, 2008 5:08 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Makanan Jepun   Tue Jun 17, 2008 11:00 am

Tempura

Bahan-bahan ( 3-4 orang )

cawan tepung gandum
cawan tepung beras
1 cawan air sejuk (boleh diganti dgn air bergas yg tak manis)
sudu kecil serbuk dashi atau garam

Cara-cara

Masukkan semua bahan-bahan ke dalam mangkuk besar dan pukul sehingga sebati.
Simpan dlm peti sejuk sementara menyediakan bahan2 untuk goreng.

Tips:
-If frying in batches, keep batter in the freeze between dipping.
-Sift the oil after deep fried, DO NOT put on the paper towel straight away.


Last edited by acmay on Thu Jul 10, 2008 5:09 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Makanan Jepun   Tue Jun 17, 2008 11:01 am

Dorayaki (kek sponge jepun)

Bahan-bahan ( 10 biji )

100gm tepung kek atau tepung gandum
sudu kecil baking soda
60gm gula halus
2 sudu besar madu
2 biji telur
sudu besar minyak masak
sudu kecil esen vanilla
Inti:1 cawan kacang merah yg manis

Cara-cara

Dalam mangkuk besar, pukul telur bersama gula sehingga kembang.
Masukkan madu, minyak dan esen vanilla. Kacau sehingga sebati.
Masukkan tepung dan baking soda yg telah diayak ke dalam campuran telur. Kacau adunan secara kaup balik. Boleh tambah sedikit susu segar/cair jika adunan terlalu pekat.
Panaskan kuali yg tidak melekat (non-stick pan) dengan api kecil, masukkan 1/4 cawan adunan buat bulatan bersaiz 4".
Masakkan sebelah bawah sehingga berwarna perang, masak sebelah atas pula sehingga adunan nampak masak. Ulang sampai habis (20 keping).
Letak 1 sudu besar kacang merah ditengah sekeping pan-cake, tutup dgn satu keping pan-cake. Tekan dgn tangan pelahan-lahan untuk meratakan kacang merah.
Bagi yg tinggal kat Jepun, boleh guna sup kacang merah ini, tambah sedikit tepung gandum dan panaskan untuk memekatkan nya. 3pkt x 180gm cukup untuk 10 biji.


Last edited by acmay on Thu Jul 10, 2008 5:09 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Makanan Jepun   Tue Jun 17, 2008 11:02 am

Tuna furikake (sesuai dimakan dgn nasi dan juga roti )

Bahan-bahan ( 4 orang )

1 tin(80g) tuna
2 biji umeboshi
1/2 btg celary
1 sudu besar bijan

Cara-cara

Ambik isi ume dan cincang. Celary pula hiris kecil-kecil macam nak buat kerabu.
Masukkan tuna ke dalam fry pan. Goreng sehingga agak kering.
Kemudian masuklah ume, celary dan juga bijan. Goreng sehingga garing.
Boleh juga guna utk buat onigiri. Bahan-bahan tu boleh diubahsuai ikut apa yg ada dlm peti sejuk..
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Makanan Jepun   Thu Jul 10, 2008 5:12 pm

Ebi Sushi



Bahan-bahan

Udang Harimau
Air Ais
Nasi sushi

Cara-cara

Sushi Ebi kebanyakannya guna tiger prawn.lainlah kalau guna amaebi,(imported dari rusia ) Kalau tiger prawn yang nih kena rebus dulu.. Sebelum rebus tuh dia ada teknik dia..
Step 1- Udang tuh u all kena cucuk dengan lidi satay. sebab nak bagi udang tuh lurus. Kalau tak cucuk ngan lidi satay .time rebus tuh udang tuh akan bengkok.. Pastikan lidi satay tuh u all cucuk kat bahagian bawah kaki dia dari pangkal kepala hingga ke ekor. Kepala dia u all buang tau..

Masak air dulu, hingga dah boil air tuh baru masukkan udang tuh.. Pastikan jangan overcook udang tuh. Kalau overcook , rasa udang tuh dah keras.. Lepas dah ngam ngam masak udang tuh.. Cepat cepat masukkan udang tuh dalam tong yg berisi AIR AIS!! Pastikan air ais tuh meliputi semua udang Kira tenggelamlah udang tuh..
kopek kulit dan biarkan ekor dia... kat pic tuh saya tunjukan teknik potong ebi sushi...Potong jangan terputus tau tengah dia..
Kepal nasi ebi sushi
Terbalikkan ebi tuh..
Pastikan nasi sushi tu tidak pecah. jeng jeng.. sudah siap..
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Makanan Jepun   Thu Jul 10, 2008 5:14 pm

Aigamo Yanagawa (masakan tradisional)


Bahan-bahan

100gm daging itik | dipotong nipis (kalau korg nak ganti ngan daging lain pun leh )
50gm cendawan enoki | direndam air seketika
5gm parsli jepun ( tak dpt yg jepun pun memana pun leh)
1 biji telur
lada sulah secukup rasa

Bahan untuk sup yanagawa:
20gm stok ikan
1 sudu kicap cair
1 sudu makan cuka
200 liter air

Cara-cara

Untuk sup YANAGAWA,
campurkan semua bahan yang diperlukn kedalam periuk kecil dan didihkan untuk seketika.
Kemudian masukkan cendawan enoki kedalam sup YANAGAWA tadi dan didihkan seketika.
Selepas itu, masukkan itik dan telur kedalam sup. Kacau rata.
Akhir sekali taburkan parsli dan lada sulah secukup rasa. Hidangkan ketika panas
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Makanan Jepun   Thu Jul 10, 2008 5:17 pm

Goma Tantan Men (tantan mee)

Bahan-bahan ( 4 serving )

Mee kuning - cukup untuk 4 serving
6 cawan air
1 ketul kiub ayam knorr
a) bahan untuk sesame paste
- 6 sb bijan putih
- 3 sb syouyu (kicap jepun)
- 2 sb gula
- 2 sb ra-yu (minyak bijan pedas)
- 1 sb halia cincang
- 1 sb green onion cincang
b) bahan untuk "gu"
- 200gm beef mince
- 100gm chicken mince
- 1 sb tou-ban-jyan (boleh ganti dgn cili paste)
- 2 sb syouyu(kicap jepun)
- 4 sb ra-yu (minyak bijan pedas)
- 3 sb minyak masak
- 2 ulas bawang putih dicincang
- 1 sb halia cincang
- 3 sb green onion cincang
c) bahan untuk hiasan
- 3 sb bijan hitam
- shiraga negi (fine strips of white part of long green onion, rinsed in water and drained)
- mizuna (boleh guna sawi atau spinach yang dicelur)

Cara-cara

Untuk sup, didihkan air bersama kiub ayam.
Kisar sesame sehingga halus dengan suri-bachi, campur syouyu dan gula dan kisar lagi sehingga menjadi paste. masukkan bahan lain di a) dan gaul.
Panaskan minyak dalam chinese wok, goreng daging mince sampai lerai/peroi. Masukkan tou-ban-jyan, syouyu dan ra-yu.
Masukkan garlic, ginger, green onion dan goreng sampai kering air. Ketepikan.
Didihkan air dan celur mee beberapa minit sehingga masak.
Dalam mangkuk besar, letak 1/4 bahagian goma paste, larutkan dengan 1/4 bahagian sup dan masukkan mee.
Topping dengan "gu" dan bahan untuk garnish. tabur bijan hitam yang telah dipecahkan sedikit dengan lesung batu atau "suri-bachi"

note: ra-yu ialah sejenis minyak bijan yang telah ditambah cili. banyak digunakan dalam chinese food. kalau tak ada ra-yu, bolehlah guna minyak bijan biasa dan tambah cili paste mengikut kepedasan yang disukai.
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Makanan Jepun   Thu Jul 10, 2008 5:18 pm

Agedashi Dofu (Taufu goreng dgn sos amber)

Bahan-bahan ( 4 orang )

Satu kotak taufu
Tepung ubi secukupnya
Minyak untuk menggoreng
Sos:
1-1/4 cawan dashi stock
1 sudu besar jus halia
5 sudu besar kicap
Sedikit gula (atau 5 sudu besar mirin)
* 2 sudu besar tapung ubi (dicampur dgn 1/4 cawan air)

Hiasan:
Parutan Ikan bonito
Daun bawang

Cara-cara

Potong taufu kepada empat segi saiz sederhana. Keringkan dgn paper towel atau kain.
Salut taufu dengan tepung ubi dan goreng sehingga warna kekuningan. Diketepikan.
Masukkan semua bahan2 untuk sos kecuali yg bertanda * kedalam periuk kecil. Panaskan sehingga mendidih, masukkan campuran tepung ubi untuk memekatkan sos. Biar medidih sekali lagi, dah siap.
Letak taufu kedalam mangkuk kecil, tuangkan sedikit sos dan taburkan parutan ikan bonito dan daun bawang.
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Sponsored content




PostSubject: Re: Makanan Jepun   

Back to top Go down
 
Makanan Jepun
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Hobi, Hiburan dan Kehidupan :: Makanan dan Resipi @ IPGM-
Jump to: