Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 Bahan Api Alternatif

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Bahan Api Alternatif   Sun Aug 03, 2008 10:50 pm

Hidrogen

Adalah elemen yang paling ringkas dengan nombor atom 1.Terdiri dari satu proton dan satu elektron dan merupakan unsur yang paling banyka didapati dalam alam semesta. Biasanya hidrogen terikat dengan unsur lain seperti nitrogen, carbon, dan oksigen. Pada suhu bilik ia berbentuk gas. Gas hidrogen terbentuk dari ikatan dua unsur hidrogen. Air juga terbentuk dari unsur hidrogen dimana dua unsur hidrogen terikat dengan satu unsur oksigen untuk membentuk molekul air (H2O).

Kerana hidrogen biasanya terikat dengan unsur lain, maka pelbagai kaedah dilakukan untuk memisahkan hidrogen dari unsur lain. Kaedah utama ialah proses elektrolisis dan steam reforming. Proses elektrolisis melibatkan pemisahan air kepada gas hidrogen dan gas oksigen.

Gas hidrogen berpotensi untuk menjadi bahan ganti terhadap penggunaan petroleum. Kajian terhadap penggunaan gas hidrogen dalam kenderaan bermotor masih berterusan terutamanya di Amerika. Kajian-kajian melibatkan penghasilan dan kos serta kecekapan pembakaran. Walaupun sudah tercipta kenderaan yang menggunakan gas hidrogen, namun ia masih lagi diperingkat awal kerana pada masa kini kosnya terlalu tinggi.


Etanol

Di kenali sebagai etil-alcohol. Ia merupakan sejenis alkohol yang terdiri dari karbon, hidrogen dan oksigen. Ia mudah meruap, mudah terbakar dan tidak berwarna. Kompenan etanol ialah C2H5OH. Etanol boleh di perolehi dari tindak balas kimia dari petrokimia. Selain itu etanol juga boleh diperolehi melalui proses penapaian dengan menggunakan yis sebagai agen penapaian. Biasanya etanol ini diperolehi dari jagung, tepu, dan juga beras. Brazil merupakan pengguna etanol utama dunia dalam kenderaan bermotor yang yang mana ia diperolehi dari tebu.


Biodisel

Biodisel merujuk kepada bahan api yang bukan berasaskan petroleum. Biodisel terghasil dari minyak sayur, lemak haiwan, ataupun minyak sawit. Biodisel berbentuk secair dan mempunyai warna-warna yang berbeza bergantung kepada punca ia diperolehi. Biodisel boleh diguna secara terus ataupun dicampur dengan bahan lain.

Biodisel terdiri dari ester dan asid lemak berantai panjang. Kelebihan iala tidak bertoksik dan kurang mencemar alam. Kajian lebih lanjut diperlukan untuk menjadikan kos dan penggunaannya lebih efisien.


Solar

Tenaga solar diperolehi dari cahaya matahari. Cahaya matahari menukarkan tenaga cahaya kepada tenaga elektrik melalui fotovoltik yang dikenali sebagai proses fotoelektrik.
Tenaga suria bepotensi sebagai bahan ganti kepada petroleum dengan terhasilnya kenderaan yang menggunakan motor elektrik. Penggunaannya masih diperingkat awal dan mungkin akan menjadi realiti dalam tempoh beberapa tahun akan datang. Ini juga melibatkan bateri sebagai simpanan tenaga elektrik.

Di negara ini tenaga solar berpotensi sebagai tenaga penting kerana Malaysia menerima kadar pancaran matahari yang banyak. Namun tiada usaha untuk mempromosi dan mempergiatkan penggunaan tenaga solar. Struktur bangunan di Malaysia lebih berbentuk feshen untuk kemegahan. Ini sangat merugikan kerana pancaran cahaya ini terbuang begitu sahaja dalam bentuk haba. Oleh itu kerajaan perlu menilai pembangunan sesuatu tempat terutamanya kawasan bandar agar pembangunannya melibatkan penggunaan tenaga solar untuk menjana tenaga elektrik.

Angin

Tenaga angin ini sesuai diguna untuk mereka yang tinggal di pesisiran pantai. Mungkin angin pada satu hari nanti boleh menjadi alternatif untuk mengerakkan kapal dilaut. Yang mana ia mengerakkan turbin kapal ataupun menukarkannya kepada tenaga elektrik. Reka bentuk kapal perlulah bersesuaian agar tidak melibatkan kos yang tinggi.

_________________
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: Bahan Api Alternatif   Sun Aug 03, 2008 10:52 pm

a'ah..sume yg dinyatakan diatas betol...
sbb ktorg dh bljr and buat esaimen pasal benda2 ni dlu..
hee~
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
kayhebat
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 779
Birthday : 10/11/1987
Age : 29
IPGM : IPPP
Course : PJ Major,English Minor
Batch : Julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: Bahan Api Alternatif   Sun Aug 03, 2008 11:19 pm

hehehe...bile la kereta yg bateri yg mcm kat india 2 nk smpi m'sia....huhuhu
Back to top Go down
View user profile http://kayhebat.blogspot.com
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Bahan Api Alternatif   Sun Aug 03, 2008 11:26 pm

bukan tak boleh bahan2 alternatif ni digunakan secara meluas tapi...ada pihak yang menghalang daripada perlaksanaan projek2 camni diteruskan...sbb takut dorang rugi...n tak dapat nak control dunia lagi..

_________________
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
kayhebat
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 779
Birthday : 10/11/1987
Age : 29
IPGM : IPPP
Course : PJ Major,English Minor
Batch : Julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: Bahan Api Alternatif   Mon Aug 04, 2008 12:03 am

betol 2 abg mod!!!aku sokong!!!
yahudi n amerika kontrol minyak dunia...tgk kat m'sia cukupla...kucar kacir bile myk petrol naik
Back to top Go down
View user profile http://kayhebat.blogspot.com
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Bahan Api Alternatif   Mon Aug 04, 2008 12:51 am

hehe..abang mod...hehe...

bese la...nak wat camner...klu dorang yang hold dunia ni nak wat camner negara asia tengah yang kaya ngan minyak pun tak leh nak wat per...

_________________
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
kayhebat
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM


Male Post : 779
Birthday : 10/11/1987
Age : 29
IPGM : IPPP
Course : PJ Major,English Minor
Batch : Julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: Bahan Api Alternatif   Mon Aug 04, 2008 1:14 am

huhuhu....kiter kene buat sesuatu...kiter kene kuasai dunia ne...wahaha
Back to top Go down
View user profile http://kayhebat.blogspot.com
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah


Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 29
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: Bahan Api Alternatif   Mon Aug 04, 2008 3:49 am

cakap senang buatnya susah...tapi 2 la...dari fikiran datangnya percakapan...dari percakapan datangnya perbuatan...dari perbuatan datangnya kejayaan..

_________________
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
Sponsored content




PostSubject: Re: Bahan Api Alternatif   Today at 8:08 am

Back to top Go down
 
Bahan Api Alternatif
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Komuniti dan Diskusi :: Pengetahuan Am-
Jump to: