Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 cara2 m'hilangkan tekanan...

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
adib
Pelatih IPGM
Pelatih IPGM
avatar

Male Post : 907
Birthday : 12/10/1987
Age : 30
IPGM : IPPP
Course : PPRPET MATEMATIK
Batch : JULAI 2005
Registered : 25/06/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Wed Aug 13, 2008 12:29 am

cekgu_egie wrote:
mekacih bebyk tuk cemay..
jom ckp ramai2..

"terima kasih cekgu cemey!!.."
(anda dikehendaki m'bc dgn nada spt bdk sek yg bg salam kt guru yg msok kelas.. hehe)

aku ikut

_________________
Don't Click Here

Back to top Go down
View user profile http://www.adib.ae
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Wed Aug 13, 2008 12:37 am

aduh....udah2 la tu..hehe...yang penting kita still friend...hehe..
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah
avatar

Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 30
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Wed Aug 13, 2008 12:38 am

alamak..
tharu la dgr ayt abg mode..
huhu...
tankx cemay...
Back to top Go down
View user profile
Mr. Admin
Sultan IPGMriah
Sultan IPGMriah
avatar

Male Post : 2022
Birthday : 19/01/1987
Age : 30
IPGM : IP Perlis
Course : PISMP Matematik
Batch : Julai 2005
Registered : 27/05/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Wed Aug 13, 2008 12:48 am

hehe....aku pun kkdg leh ilangkan tekanan bile masuk forum ni...hehe...
Back to top Go down
View user profile http://ipgm-community.forumotion.org
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan
avatar

Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 30
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Wed Aug 13, 2008 1:26 am

yezza same2..ataupon aku meronda forum len..hehe
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah
avatar

Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 30
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Wed Aug 13, 2008 1:22 pm

nih aku dpt dr sorg makhluk allah mlalui 1 email..

10 tips ilangkan tekanan...

1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk
Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah dingati.
2) Perbanyakkan membaca Al-Quran
Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lace lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum Sleep. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.

3) Banyakkan Solat Sunat
Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.


4) Selalu Berdoa Kepada Allah
Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.

5) Bersangka Baik Dengan Allah
Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan- Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

6) Lakukan Kegiatan Luar Seperti Bersukan dan Beriadah
Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.

7) Amal Diet Dengan Disiplin Yang Kuat
Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.

Cool Menangis Dengan Sepuas Hati
Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. "Luaran lain hati lain" ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh, mereka akan sentiasa gembira bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha Mengetahui. Maka dengan itulah, menangis dilihat sebagai salah satu cara kita dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

9) Hargai Kebolehan Diri Sendiri
Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja.Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

10) Cintai Diri Sendiri
"Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain". Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman
Back to top Go down
View user profile
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah
avatar

Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 30
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Thu Aug 14, 2008 5:11 pm

aku dah xstress.........
mekacih pd yg byk m'nyumbang tips...
hehe
Back to top Go down
View user profile
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan
avatar

Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 30
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Thu Aug 14, 2008 8:38 pm

aku suke sume cara diatas..
yg paleng suke..'cintailah diri sendiri sblom mencintai org len..'
Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Sluppre
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah
avatar

Male Post : 181
Birthday : 02/09/1987
Age : 30
IPGM : IP Samarahan
Course : PPPRPET MT
Batch : JAN 07
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Thu Aug 14, 2008 9:07 pm

lagi satu.. release kan tekanan anda kat orang len ( share ngan kengkawan) or lepaskan tensio anda di bilik mandi... mandi dengan sepuas-puasnya...
Back to top Go down
View user profile
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah
avatar

Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 30
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Thu Aug 14, 2008 10:10 pm

en sluppre..
bagaimana mandi boleh m'ilangkan Tension Aku!?..
musykil nih.....
Back to top Go down
View user profile
Sluppre
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah
avatar

Male Post : 181
Birthday : 02/09/1987
Age : 30
IPGM : IP Samarahan
Course : PPPRPET MT
Batch : JAN 07
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Thu Aug 14, 2008 11:53 pm

hmm.. meh cni en sluppre ingin menerangkan dgn selanjutnya...

ble kiter pgi mandi, badan kiter akan rasa lebih segar, mulakan dengan membasahi kwsan kaki then naik ke atas kepala...

tonyoh kpala puas2 sampai qambut jd seqagai..duk dlam bilik air lebih kurg 30 minit dan mula reflect diri bawa mandian air hujan di blik mandi tu.. ble kiter dalam keadaan tenang dan selesa, senang nak cari jalan penyelesaian masalah..mcam Tension Aku!, lagi senang nak handle..

aku pegang satu prinsip je yang direka.. Gelak:

" don't let the problem control yourself, but let yourself control the problem"
Gelak:
Back to top Go down
View user profile
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah
avatar

Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 30
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Fri Aug 15, 2008 12:14 am

tq2 en sluppre..
nnt cekgu egie cuba k..
tankx ya!!.. Thank You
Back to top Go down
View user profile
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan
avatar

Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 30
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Fri Sep 05, 2008 4:23 pm

tekanan mental..ssh nk dijangka
even ramai je gi jumpe doktor sbb nk rawat mslh ni
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
t.a.s.h.a
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah
avatar

Female Post : 184
Birthday : 24/11/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : ppprpet
Batch : julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   Fri Sep 05, 2008 4:30 pm

ala...
pk secara tenang..
byk baca quran..
konpem tenang hati n jiwa..
ni ubat paling mujarab..
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: cara2 m'hilangkan tekanan...   

Back to top Go down
 
cara2 m'hilangkan tekanan...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Komuniti dan Diskusi :: Kesihatan dan Keluarga-
Jump to: