Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 Hantu menyerang Malaysia ! Bekalkan diri dengan keimanan.

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
ahmad zhafri bin md noor
Budak Tadika
Budak Tadika


Male Post : 12
Birthday : 05/01/1988
Age : 28
IPGM : Institut Perguruann Persekutuan Pulau Pinang
Course : Science education
Registered : 06/12/2008

PostSubject: Hantu menyerang Malaysia ! Bekalkan diri dengan keimanan.   Sun Dec 14, 2008 9:48 pm

Semasa ana kecil dulu, nenek ana selalu me'momokkan' ana dengan kata-kata ,"jangan pergi sana , nanti hantu ambil kang" dalam loghat Kelantan yang pekat. Kita , sebagai budak yang naif dan tak tahu apa-apa, apalgi ,terus percaya . Dalam otak masa tu untuk ingat 2 perkara :

1. Takut kat hantu
2. jangan pergi sana



Budak-budak, mana tahu apa. Tapi perasaan ana ketika itu dikuasai oleh perkara pertama , iaitu takut kat hantu sampai macam wujud satu perasaan bahawa hantu benar-benar akan ambil kita jika kita pergi ke tempat yang dilarang.

Itu secebis dari contoh-contoh tahyul yang berlaku dalam masyarakat dari dulu sampailah sekarang tapi dalam bentuk yang berbeza.

Kalau dulu (sehingga tahun 90 an), mungkin contoh di atas masih boleh digunakan, dan perasaan takut dan meremang bulu roma masih dapat "dihayati" oleh kanak-kanak, tetapi sekarang , bila saja sebut macam tu , mungkin kita yang akan ditertawakan nanti oleh generasi baru kini.

Kini , kanak-kanak (dan juga orang dewasa) di Malaysia "diserang" oleh "gerombolan" hantu-hantu pelbagai spesies (pontianak , langsuir ,toyol , zombie dsb) yang datang tak kira tempat. Ada yang datang dari China, ada yang datang dari Korea , ada yang datang dari Amerika Syarikat, ada yang datang dari Indonesia , dan ada juga yang datang dari negara yang kita cintai ini, Malaysia.

"Serangan" ini berlaku melalui 2 tempat yang jelas, melalui majalah-majalah/daiges misteri ataupun rancangan-rancangan di kaca tv.

Cerita-cerita tahyul ini walaupun dibuat atas dasar "seronok" , "pengetahuan" , atau apa-apa sahaja sebab, namun kalau diikutkan ia mampu membawa kita kepada perbuatan syirik dan meletakkan Allah setara atau lebih rendah dari hantu-hantu mereka itu .

Memang tidak dinafikan bahawa syaitan ,jin dan perkara-perkara ghaib itu wujud, bahkan menjadi kewajiban kita untuk mempercayai perkara-perkara tersbut. Bahkan dalam AL-Quran sendiri ada menyebut tentang perkara-perkara yang tidak boleh kita nampak seperti jin, malaikat, Lauhul Mahfuz, syaitan , syurga , neraka dan sebagainya. Dalam Al-Qur;an sendiri terdapat satu surah yang dinamakan Surah Al-Jin.

Dengan tidak menyentuh perihal kewujudan perkara-perkara tersebut , kepercayaan tahyul ini membawa banyak implikasi kepada masyarakat Islam itu sendiri . Paling jelas mampu membawa kepada syirik sama ada sedar mahupun tidak.

Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni (dosa) kerana mempersekutukanNya (syirik) dan Dia mengampuni apa (dosa) yang selain (syirik) itu bagi sesiapa yang Dia kehendaki . Barangsiapa mempersekutukan Allah . maka sungguh, dia telah berbuat dosa yang besar.
(Surah An-Nisa: 48)


Selain mampu membawa kita kepada syirik , ia turut mendedahkan masyarakat dengan kepincangan sosial yang secara tak sedar disuntik ke dalam diri anggota masyarakat.

Sebagai contoh, manusia akan mencari bomoh-bomoh yang mengarut bila sahaja sesuatu perkara berlaku ke atas mereka. Mereka lebih mempercayai bahawa dengan "rahmat " bomohlah mereka dapat peroleh "berkat" ,karamat, kekuatan luarbiasa dan sebagainya.

Bahkan ,ada yang mencari bomoh untuk minta perlindungan supaya selamat dalam perjalanan jauh , selamat dari mara bahaya yang konon-kononnya akan menimpa dan pelbagai jenis perlindungan . Rujuk surah Ar-Ra'd ayat 16

Katakanlah (Muhammmad) ,"Siapakah Tuhan langit dan bumi?" Katakanlah "Allah". Katakanlah "Pantaskah kamu mengambil pelindung-pelindung selain Allah ,padahal mereka tidak berkuasa mendatangkan manfaat mahupun mudarat bagi dirinya sendiri?"

Dalam ayat di atas secara jelas Allah bertanyakan kepada kita dan menjawab sendiri soalan tersebut perihal siapakah yang menjadi pencipta alam yang luas ini . Jawabnya Allah. Allah menanyakan kembali kepada kita , adakah kita ini mahu mencari perlindungan dari makhluk lain yang turut diciptakan Allah , dan mempunyai kelemahan seperti kita ,bahkan lebih lemah daripada kita?

Orang-orang beriman , mereka berperang di jalan Allah , dan orang-orang kafir berperang di jalan thaghut , maka perangilah kawan-kawan syaitan itu , SESUNGGUHNYA TIPU DAYA SYAITAN ITU AMAT LEMAH
(Surah An-nisa: 76)



Ada yang sampai sanggup kena raba , dan ada yang kena "direct hit" oleh Tok Bomoh yang konon-kononnya menjadi syarat atau kaedah perawatannya.Ini semua merupakan natijah atau kifarat bila "bomoh" dijadikan sebagai tempat "bergantung harap" atau sumber rujukan bila berlaku sesuatu.

Masyarakat juga terdedah dengan pemikiran yang serba jumud dan sempit dan "takut" untuk membuat sesuatu yang baik , hatta ingin solat pun. Ada yang lebih suka solat di rumah pada malam jumaat , sebab takut "benda-benda" di pongsu sebelah rumah tunjuk "belang" malam jumaat.

Manusia jadi serba takut dan terkadang membawa mereka kepada kerugian yang amat sangat. Di kala bangsa lain berlumba-lumba mengejar kejayaan dalam pelbagai bidang samaada ekonomi , pendidikan , dan pelbagai cabang bidang lain ,kita masih dengan pelaris ataupun burung cenderawasih yang konon-kononnya tinggal di syurga , turun ke dunia untuk mati dan hanya makan awan saje. Kita masih lagi percaya benda yang mati ini sebagai suatu kuasa yang dapat tarik duit (rezeki) ini.

Terkejut ana bila baca satu majalah misteri dulu (ana suka perhati) , burung ni ada yang tawarkan harga sampai RM 700,000.00 untuk laris perniagaan . Masyaallah, masih percaya benda mengarut ni walaupun yang tawar burung ni sudah tentu bukan calang-calang orang hingga mampu tawar hampir satu juta semata-mata ingin memiliki "bangkai" burung ini.Bangkai je ni. Kalau kat Irian Jaya, suatu wilayah autonomi di Indonesia "burung kayangan" ini terbang bebas umpama gagak di Bandaraya Kuala Lumpur. Benda hidup. Orang Indon pun gelak bila dengar orang kita gilakan bangkai burung. Apakata kalau mereka yang "cerdikpandai" ini tubuhkan satu yayasan untuk memajukan anak bangsa seperti yayasan pendidikan untuk fakir miskin atau anak petani, boleh juga faedahnya. Atau dermakan sahaja duit ni ke badan-badan kebajikan seperti pusat penjagaan anak yatim , fakir miskin, pusat penjagaan Orang Tua mahupun badan-badan bukan kerajaan berorientasikan dakwah. Dapat gak pahalanya.

Suatu kemestian para "penganut" tahyul ini ,apa sahaja yang berlaku , mesti ada pantangnya , mesti ada syaratnya ,bahkan untuk ke hutan kita kena minta tolong dari "datuk" . Datuk K ke apa ni? Dalam Islam kita ada doa masuk hutan , bahkan apa sahaja yang berbangkit dari kehidupan ini kita boleh temui jawapannya dalam Islam.

Ada kata-kata popular ,"orang putih dah ke bulan kita masih lagi dok takat tu saja"

Pernah dengar cerita hantu purdah ? Cerita yang pernah menggemparkan negara pada 80 an dan awal 90-an (mungkin awal 80 -an lagi).

Cerita di mana seorang wanita yang berpurdah yang naik kereta berwarna merah akan mencari anak-anak sunti untuk dihisap darah? Cerita itu begitu famous pada ketika itu menyamai hantu stoking dan hantu-hantu seangkatan dengannya.

Sebenarnya , 2 perkara yang ana dapat kesan dari cerita hantu tersebut

1. anak gadis tidak seharusnya berani membuka pintu kepada tetamu bila dia keseorangan , hatta kepada perempuan pun.
2. suatu usaha untuk menyekat usaha dakwah yang dilakukan oleh golongan pendakwah yang begitu popular pada zaman kebangkitan Islam di Malaysia iaitu awal tahun 80 an iaitu di mana siswi atau pendakwah-pendakwah berpurdah giat menyampaikan dakwah ke rumah-rumah penduduk di mana tudung menutup bahagian dada begitu "asing" dipakai ketika itu.. Sama dengan "makan sup tangan" - "hikayat" yang dicetuskan puak-puak kafir dan munafiq dalam usaha memperendahkan atau menyekat usaha pelaksanaan Undang- undang Allah di bumi Malaysia .Istilah ini begitu popular suatu ketika dahulu.



Mujurlah zaman ana dah tak ada upacara yang mengarut-mengarut yang diwarisi oleh orang tua-tua hasil dari pewarisan hindu seperti upacara melenggang perut, upacara menjejak tanah , dan pelbagai upacara lagi.

Di bawah kepimpinan Ulama' di Kelantan sejak 18 tahun lalu , perkara-perkara syirik dan tahyul ini secara drastik dibasmi melalui larangan bermain atau diadakan pertunjukkan aktiviti atau permainan yang memerlukan "pertolongan" sesuatu kuasa selain dari Allah.

Antaranya ialah permainan wayang kulit , main puteri dan mak yong yang secara jelas memohon sesuatu dari sesuatu kuasa yang tak tahu hujung pangkalnya. Ada yang kena perasap dulu peralatan persembahan dan kena seru nama khadam atau wali-wali mahupun karahah-karamah yang biasanya dimulai dengan kalimah basmalah.

Secara halus mengakibatkan Islam (melalui perbuatan membaca basmalah, selawat dan sebagainya) di"asimilasi"kan dengan perbuatan agama lain (Hindu) seperti perasap dan menyeru nama-nama malaikat dan orang-orang keramat menggantikan nama-nama dewa hindu yang digunakan rakyat Melayu sebelum kedatangan Islam ke Tanah Melayu.

Perbuatan ini secara langsung mencemarkan nama Islam dan mampu mengelirukan masyarakat awam yang jahil dan tak tahu apa-apa.

Bukankah Aku telah memerintahkan kepadamu wahai anak cucu Adam agar kamu tidak menyembah syaitan ? Sesungguhnya, syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu.
(Surah Yasin : 60)



Kerajaan seharusnya mengawal pengeluaran majalah mahupun daiges atau penyiaran cerita-cerita berunsur tahyul dan tidak membina akal ini sama ada di tv mahupun di pawagam dalam usaha untuk memurnikan kembali kefahaman Islam di tahap yang terbaik di samping menjadikan impian kerajaan untuk melahirkan warganegara yang memiliki minda kelas pertama tercapai. Renungi ayat dari surah Al-Hujurat :ayat 15 yang berbunyi seperti berikut :-

Sesungguhnya orang-orang Mukmin yang sebenarnya adalah mereka yang beriman kepada Allah dan Rasul Nya , kemudian mereka tidak ragu-ragu . dan mereka berjihad dengan harta dan jiwanya di jalan Allah . Mereka itulah orang yang benar.



Kehadiran siaran mahupun bacaan picisan ini hanya mampu merendahkan sudut pandangan generasi muda Melayu Islam yang mungkin hanya melihat "hantu iblis dan syaitan" sebagai subjek untuk ditakuti bukan Allah s.w.t sebagai Pencipta sekalian alam. Di saat Islam tertindas, dihina dan dikeji oleh orang kafir bahkan orang "Islam" sendiri ,usaha untuk mengurangkan atau menghapuskan unsur-unsur tahyul dalam tayangan mahupun bacaan amat erlu disegerakan.

Tergelak bila ana baca Mastika keluaran tahun ini (2008, keluaran bulan berapa ana tak ingat) , tajuk pada artikel ditulis sebagai berikut , "Inikah anak bunian?" Dengar tajukpun dah rasa seram sejuk . Mana taknya kita tak pernah tengok orang bunian . Harap-harap dapat tengok dalam keluaran tu. Tapi hampes ,anak bunian itu "muncul" bila ibu manusia ini buat "penilaian" terhadap hati lelaki-lelaki (manusia la ni) dalam sebuah hutan . Moga pembaca semua faham.

Post by : Mujahid Page
http://deafeningsilent.blogspot.com
Back to top Go down
View user profile
syed rosman bin syed alwi
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Male Post : 82
Birthday : 01/01/1982
Age : 34
IPGM : ikut la mane pun
Course : JQaf
Batch : julai 2009
Registered : 06/11/2008

PostSubject: Re: Hantu menyerang Malaysia ! Bekalkan diri dengan keimanan.   Thu Jan 08, 2009 12:14 am

ape la
Back to top Go down
View user profile
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: Hantu menyerang Malaysia ! Bekalkan diri dengan keimanan.   Sun Jan 11, 2009 11:02 pm

sbg hamba Allah..kita kn sedar dn segera kembali ke pangkal jalan...
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
Sponsored content




PostSubject: Re: Hantu menyerang Malaysia ! Bekalkan diri dengan keimanan.   Today at 3:43 pm

Back to top Go down
 
Hantu menyerang Malaysia ! Bekalkan diri dengan keimanan.
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Komuniti dan Diskusi :: Isu Semasa Dalam dan Luar Negara-
Jump to: