Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 Ketawa mengubat tekanan

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Ketawa mengubat tekanan   Tue Aug 26, 2008 5:02 am

Utusan Malaysia



Khamis, 21/08/2008



Ketawa mengubat tekanan

KETAWA penawar duka. Ungkapan yang kerap menjadi santapan halwa telinga, terutama ketika memujuk mereka yang dilanda kemurungan atau kesedihan.

Kebenaran bahawa ketawa itu penawar duka yang mujarab juga sukar ditolak, kerana secara logik pada saat seseorang sedang ketawa tidak mungkin pada masa sama mereka memikirkan perkara yang menyedihkan.

Bahkan, sudah banyak dibuktikan bahawa seseorang yang sentiasa hidup gembira dianugerahkan kesihatan yang berpanjangan.

Golongan perubatan juga percaya bahawa ketawa bukan sekadar terapi yang mampu mengubat ketegangan atau tekanan, bahkan ia mampu menghindari pelbagai penyakit berbahaya termasuk barah, kencing manis, sakit jantung dan darah tinggi.

Selain menjadi santapan jiwa, ketawa juga amat baik untuk kesihatan fizikal, melalui dua cara iaitu sebagai ‘bahan perangsang' yang sihat dan merehatkan tubuh badan secara keseluruhan.

Penyelidikan perubatan menunjukkan bahawa ketawa merupakan satu senaman yang baik bagi melancarkan pengedaran udara ke paru-paru, otot, saraf dan jantung.

Ini kerana ketika ketawa seseorang akan menggerakkan otot wajah dan tubuh, sekali gus mempercepatkan kadar degupan jantung dan pernafasan.

Begitu pun, hidup di kota besar seperti Kuala Lumpur yang sentiasa sibuk dan terlampau mengejar masa, membuatkan kadang kala kita merehatkan otak dan tubuh.

Daripada situ, timbul tekanan atau ketegangan yang membawa gejala seperti kekejangan otot terutama belakang tengkuk, pening, lenguh bahu, sakit kepala dan sebagainya.

Mengurangkan ketegangan itu, pusat kecergasan mYoga baru-baru ini mengajak peserta bergelak-ketawa dalam bengkel yang mereka panggil sebagai Senaman Ketawa Yoga.

Menariknya, bengkel tersebut dipenuhi dengan ilai ketawa dan pelbagai gelagat melucukan sehingga seolah-olah mereka berada dalam satu pertunjukan komedi.

Apa yang penting aktiviti yang dijalankan melibatkan pergerakan seluruh badan terutama garis rahang ketika mereka ketawa kuat.

Jurulatih ketawa, Cheryl Lim, berkata, sesi kecergasan ini dipenuhi dengan aktiviti regangan, pernafasan dan kaedah ketawa khas yang khusus direka bagi meningkatkan peredaran darah, melegakan tekanan dan meningkatkan sistem imunisasi tubuh.

"Ketawa adalah cara terbaik untuk melegakan tekanan dan merehatkan minda, jantung, perut dan otot. Ramai daripada kita sentiasa berada dalam keadaan tegang dan tertekan walaupun selepas waktu kerja.

"Kita juga perlu ingat bahawa pada zaman ini kita dimanjakan dengan pelbagai mesin dan peralatan yang memudahkan segala kerja sehingga kita membiarkan otot kita terlalu lama berehat tanpa melakukan pergerakan.

"Sebab itulah ketika bengkel ini kami meminta peserta melakukan aksi-aksi yang melucukan dan apabila kita melihat diri sendiri dalam kedudukan yang luar daripada biasa, kita cenderung untuk ketawa sekali gus melegakan tekanan," katanya.

Di bengkel tersebut, menurutnya, peserta berpeluang ketawa mengikut cara mereka sendiri untuk berasa lebih gembira dan sihat.

Beliau menambah, kajian menunjukkan bahawa ketawa 100 kali sehari bersamaan dengan berjoging selama 10 minit.

"Dengan ketawa sebenarnya bukan saja memperoleh manfaat daripada segi emosi atau psikologi, bahkan fizikal," katanya.
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah


Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 30
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Tue Aug 26, 2008 6:44 pm

jom kita gelak reramaii!!...
Gelak: Gelak: Gelak: Gelak: Gelak:
Laughing
Back to top Go down
View user profile
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Fri Sep 05, 2008 4:20 pm

jgn egie..cam org sasau le plak aku nengok..hahaha
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
t.a.s.h.a
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 184
Birthday : 24/11/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : ppprpet
Batch : julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Fri Sep 05, 2008 4:38 pm

bila rasa gembira tepuk tgn...
cepat tepuk...
cepat...
Back to top Go down
View user profile
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Fri Sep 05, 2008 11:31 pm

crescent wrote:
jgn egie..cam org sasau le plak aku nengok..hahaha

biar la dia crescent...
kalo dia sedih risau plak aku nnt...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah


Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 30
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 12:30 am

tah crescent nih..
kan ketawa tuh pengubat tekanan..
hehe
Back to top Go down
View user profile
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 12:36 am

pe lg cyg...
ketwa la...
jgn asyik sedih je...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah


Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 30
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 12:44 am

ok..
aku gelak skrg gak...
Gelak: Gelak: Gelak: Gelak: Gelak:
Back to top Go down
View user profile
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:00 am

gile la..xpe2 gelak le puas2 hahaha
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:00 am

eh cyg jagn lebih2 taw...
kang giler susah...
ckit2 je ketawa tu...
yg lebihnya senyum...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:20 am

xpe..aku ni bace korg punye post da wat aku gelak sakan..and senyum sorg..Gelak: cam org gilerk! wahahaha
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:27 am

ko pun masuk club gak la crescent...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:33 am

aku pening pale klo gelak byk sgt..Gelak:
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:37 am

amboi alergicnya...

Gelak:
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
t.a.s.h.a
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 184
Birthday : 24/11/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : ppprpet
Batch : julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:44 am

cresent x pening kalo tgk org pakai kain pelikat ja..
Back to top Go down
View user profile
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:44 am

aku mmg byk alergic
antibiotik pon aku alergic..pelek dow
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:45 am

t.a.s.h.a wrote:
cresent x pening kalo tgk org pakai kain pelikat ja..

wahaha btul2.sejuk je ati aku nengok
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:47 am

crescent wrote:
aku mmg byk alergic
antibiotik pon aku alergic..pelek dow

ko ni alergic ke takot mkn ubt???
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:51 am

Nurzahira wrote:
crescent wrote:
aku mmg byk alergic
antibiotik pon aku alergic..pelek dow

ko ni alergic ke takot mkn ubt???

alergic
aku alergic udang
alergic ketam
alergic rumput tapi aku men gak kat padang
alergic habuk
alergic antibiotik
alergic cuaca suam2 kuku
alergic cuaca panas melampau
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:54 am

byk giler alergic...
yg ketawa tu msuk skali npe???
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
t.a.s.h.a
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 184
Birthday : 24/11/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : ppprpet
Batch : julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:54 am

cresent x alergic ngan kain pelikat jer cik zahira oi....
hehe...
Back to top Go down
View user profile
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 1:56 am

amik kain pelikat encik Kay la crescent...

Gelak:
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
t.a.s.h.a
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Female Post : 184
Birthday : 24/11/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : ppprpet
Batch : julai 2005
Registered : 09/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 2:05 am

alamak..
jgn bau kain pelikat cik kay kiat tu...
perh bau nyer menyayat hati la cresent...baik ko batalkan niat itu...
Gelak:..
Back to top Go down
View user profile
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 3:56 pm

byk nyer crescent allergic....
aduihh...
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
Nurzahira
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2427
Birthday : 22/09/1987
Age : 29
IPGM : IPBA
Course : PISMP
Batch : Julai 2005
Registered : 03/07/2008

PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Sat Sep 06, 2008 4:21 pm

tu la...
sume dia alergic...
x bestnya kalo byk sgt alergic...
pe pun x leh wat nnt...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/chekgusiti
Sponsored content




PostSubject: Re: Ketawa mengubat tekanan   Today at 1:22 am

Back to top Go down
 
Ketawa mengubat tekanan
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Komuniti dan Diskusi :: Kesihatan dan Keluarga-
Jump to: