Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 Barrack Obama Presiden US

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
AuthorMessage
arios
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Male Post : 68
Birthday : 27/05/1988
Age : 28
IPGM : IPBA
Course : TESL
Batch : 2006
Registered : 07/11/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Fri Nov 07, 2008 3:27 am

ak rase cm xde beza pn...

y menang ttp knaikt tlunjuk yahudi Evil or Very Mad
Back to top Go down
View user profile
arios
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Male Post : 68
Birthday : 27/05/1988
Age : 28
IPGM : IPBA
Course : TESL
Batch : 2006
Registered : 07/11/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Fri Nov 07, 2008 7:14 pm

korunk ni yakin ker ngan US ni..
xkn la xtau sumer presiden America klo nk menang kna ader backup pelobi Zionis...

N doctrin zions la y mnjadi tlg blakang pnubuhan negara haram Yahudi skang...
iaitu Israel..
ak raser xder byk sgt dasar US y akn diubah oleh Obama..
pndapat ak la...

ader saper2 nk tmbah???
Back to top Go down
View user profile
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sat Nov 08, 2008 1:57 am

tukar dasar?
jawapannya tidak sesekali.
obama dalam kempennya untuk jawatan presiden sudah menegaskan yang israel adalh rakan amerika.

dan semalam, sesudah memenangi jawatan presiden amerika,
israel @yahudi adalah 8 negara pertama yg presidennya dihubungi oleh obama untuk mengucapkan terima kasih atas sokongan yg diberikan..
8 negara termasuk israel itu adalah negara sekutu kuat amareka!
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sat Nov 08, 2008 2:00 am

Israel da warning awal2..

don't nego with Iran..
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
arios
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Male Post : 68
Birthday : 27/05/1988
Age : 28
IPGM : IPBA
Course : TESL
Batch : 2006
Registered : 07/11/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sat Nov 08, 2008 8:04 pm

Cikgu Sapix, America la bkn amereka .. spelling kna btl yer kn nk ajar Bi la k heh2..

so bg ak cm saper2 on jd PM US ak raser smer jer.. sbab diorg cm puppet.. klo x xkan la US sggup bg berbilion2 Dolar utk dana pertahanan Israel..
Slagi ader Zionis dlm system administration US slagi tu la dasar pro yahudi akan trus dilaksanakan..
Back to top Go down
View user profile
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sat Nov 08, 2008 8:16 pm

arios wrote:
Cikgu Sapix, America la bkn amereka .. spelling kna btl yer kn nk ajar Bi la k heh2..

so bg ak cm saper2 on jd PM US ak raser smer jer.. sbab diorg cm puppet.. klo x xkan la US sggup bg berbilion2 Dolar utk dana pertahanan Israel..
Slagi ader Zionis dlm system administration US slagi tu la dasar pro yahudi akan trus dilaksanakan..

aku punye sedap laa encik arios weh..
america utk orang putih sebut.
aku orang kelantan sebut amareka....
pembetulan..
aku bukan nak ngaja inggelis pon.
aku bakal cekgu kt.hahaaha
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
arios
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Male Post : 68
Birthday : 27/05/1988
Age : 28
IPGM : IPBA
Course : TESL
Batch : 2006
Registered : 07/11/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sat Nov 08, 2008 8:34 pm

la klo skolah rendah xkira cik sapix ooi...
ckgu PJ pn kna ngajar BI.. (quote Cikgu SKSJ)
so be prepare yer
Back to top Go down
View user profile
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sat Nov 08, 2008 8:46 pm

huh.
kalo cikgu besar suruh aku ngaja inggelis,
aku terima sebagai amanah(walaupon cuba mengelak) Razz

berbalik pada topik.
obama sudahpun memberi amaran kpd iran berkenaan senjata nuklear iran.
huh, baru menang.
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sat Nov 08, 2008 8:51 pm

biasa la..

sebenarnya dasar anti iran ni bukan bush je yg buat..

menda ni da lama sejak Shah Iran digulingkan
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sat Nov 08, 2008 11:48 pm

sapix wrote:
huh.
kalo cikgu besar suruh aku ngaja inggelis,
aku terima sebagai amanah(walaupon cuba mengelak) Razz

berbalik pada topik.
obama sudahpun memberi amaran kpd iran berkenaan senjata nuklear iran.
huh, baru menang.

laa ye ke?
x senunuh la obama nih..
saje jek nk menyemarakkan kemarahan org islam..
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sun Nov 09, 2008 12:32 am

huhu ramai yg beranggapan dia akan pro Islam sebabnya :

1- dikatakan bapa tiri dia seorang Islam
2- Obama pernah dibesarkan di Indonesia..yeppie dikatakan gak pernah belaja agama islam kejap
3- Islam merupakan agama bagi sebahagian kulit hitam, jd sebagai sebahagian org kulit hitam dia mesti simpati sket2

tp klu btol pun apa diatas...seperti dibincangkan dahulu pengaruh Yahudi begitu meluas..

sebab apa? sebab $$$$$ hehe

tp (byk lak tp) klu nk terus jatuh hukum pun x leh gak..obama msh belum rasmi jd presiden..wpon kenyataan da tindakan dia da berbau pro Israel
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sun Nov 09, 2008 12:35 am

tol laa..sbb duet je sume org berubah yek..
camne laa israel leh maju ek?
pelek laa..
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sun Nov 09, 2008 12:58 am

Israel maju sebab UK dulu2..

UK da menghancurkan Khalifah Islam yg terakhir di Turki..

ni pun akibat leka dan perpecahan dalam kalangan umat la..

kalau rajin cari la citer Lawrence of The Arabia...org yg bertanggungjawab dlm mruntuhkan kjaan islam ni..

ok, cam ne lak UK leh tolong Israel? sebenarnya gerakan Zionis nak menubuhkan negara haram Israel ini bukan bermula sehari dua..dia bermula di satu tempat di switzerland dalam abad ke 19 lagi.

dari situ la, bemulanya gerakan Zionis ni yg mengambil nama bukit zion dlm kitab dia klu xslh..gerakan nih melancarkan protokol dia antara isi utama ialah menubuhkan Israel..

Bangsa Yahudi bertebaran diserata dunia, dan pelbagai agenda dilakukan mereka termasuklah kapitalis, komunis dll..

Nak mudahkan cerita, bila Perang Dunia Ke 2..Hitler telah buat holoucast kat org yahudi german dn negara sekitar..apabila tamat perang, gerakan zion nih claim yg bape juta org yahudi telah lenyap.& dorg mintak pembelaan dari masy dunia..(propanganda masa ni ialah diari Anne Frank, kisah bdk 6 tahun pasal holocast) hasil ni la mrk telah kumpul yahudi dari serata dunia utk dihantar ke Palestin..

British lak telah menjalankan agenda dgn merampas tanah org palestin dan bagi kat org yahudi imigran..(masa ni da ada org yahudi yg mmg duk palestin) tak lama lepas tu dorg set up askar sendiri dgn bantuan UK & US

Mula2 datang wat muka baik...ada yg leh terima lagi..lama2 dorang naik kpala..smpai skarang da lagi org berhijrah ke Israel

Sekarang god father israel ialah amerika...tak pun vice versa Gelak: sbb UK lepas perang merosot pengaruh dia

tp yg tak berhijrah kat Israel ni la yg jd hidden hand kat gov kt sluruh dunia...dorg mewarisi kepandaian menipu dan berniaga so dorg wat duit byk2 n tolong bangsa sendri (melayu kena belajar sifat ni)

bila
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
arios
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Male Post : 68
Birthday : 27/05/1988
Age : 28
IPGM : IPBA
Course : TESL
Batch : 2006
Registered : 07/11/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sun Nov 09, 2008 2:23 am

tp kn for extra knowledge.. bru2 ni ak xingt la bace ktner.. ader org kuarkn teori bhw holocaust tu sbnarnyer xtrjadi pn.. sgaje diadakan utk mndapatkan simpati masyrakat dunia.. Wallahuallam la btl ke x bnder ni..

tp mreka tlah mggunakan isu ini utk mghalalkan tindakan melancarkan perang 6 hari d tnah Arab, penyembelihan bramai2 Saudara Islam kiter di Kem sabra dan Shatila dketuai oleh Ariel Sharon durjana tuh..

isu september 11 p dikater kn ditmbulkan oleh masyarakat Yhudi.. knapa???
sbab time WTC kna bomb xder sorang pn bngser Yahudi y ader kt dlm bngunan tuh,,knonnyer cuti keaagamaan la.. tp Islam gak y disalahkan atas kjadian itu..
Back to top Go down
View user profile
Ryan Sheckler
Bayi Cute
Bayi Cute


Male Post : 4
Birthday : 12/08/1984
Age : 32
IPGM : IPBA
Course : KDPM
Batch : 2000
Registered : 09/11/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sun Nov 09, 2008 9:39 am

sapix wrote:
Calon Demokrat, Barrack Obama mencapai kemenangan dan menjadi presiden
kulit hitam pertama Amerika Syarikat. Manakala calon Republik, John
McCain mengucap tahniah kepada Obama.....

sejauh mana kemenangan obama memberi harapan baru kepada rakyat amerika khasnya dan dunia amnya...?

harapan tinggal harapan jerla..jgn diharap kn sesuatu akn berubah dlm sekelip mata dlm era pentadbiran obama ni..ak berani ckp yg obama ni x lebih merupakan 1 taktik baru Yahudi utk terus memerintah dunia dgn senyap..cuma yg berbeza, taktik yahudi kali ini ak lihat lebih mesra-islam, mesra-asia, serta-mesra-kpd sumer golongan yg becikan 'keganasan' yg dicipta Bush dlu..

mmgla obama ni 'ader' background islam mser kt indon dolu2..tp kna ingat aper de wat 1 minggu sblum america's vote, mser campaign, de gi PALESTIN, atau nmer bru yg semakin dikenali skunk ni, ISRAEL, spesifik, Tembok Ratapan, Jerusalem,..gi ratap2 kt tembok runtuhan haikal 2 knon2 nye..per kejadah?dimaner knon2 nye background islam de?

lg 1 yg tmbah menguatkan tuduhan ak bahawa OBAMA ni x lebih dri ALAT BARU yahudi ialah apabila dia sedang bercadang melantik Emanuel anak yahudi yg dilahirkan di AMERIKA yg pernah secara sukarela bekerja dgn MOSSAD..malah sanggup belajar bahasa Hebrew utk lebih berbangga menjadi yahudi..apakah ini semua?butakah dunia ini x perasan sandiwara baru yahudi ini?renung2kn..x yah la anggap OBAMA ni messiah atau aper sekalipon..he just an ordinary 'black guy' who wanted so much 2 be the black president..
Back to top Go down
View user profile
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sun Nov 09, 2008 1:12 pm

[quote="arios"]tp kn for extra knowledge.. bru2 ni ak xingt la bace ktner.. ader org kuarkn teori bhw holocaust tu sbnarnyer xtrjadi pn.. sgaje diadakan utk mndapatkan simpati masyrakat dunia.. Wallahuallam la btl ke x bnder ni..

teori yg holocaust tak terjadi tu dipegang ramai orang termasuk Presiden Iran, Ahmadinejad

kita boleh baca surat dari Ahmadinejad kepada Bush antara lain sebut hal yahudi la

pasal konspirasi 'the hidden hand' tu..dulu masa persidangan OIC, TDM pernah sebut yang Yahudi memerintah dunia melalui proksi-proksi dia

walaupun ari ni kita tengok Amerika kuat..hakikatnya dorang plak yg bergantung dgn Israel

nak jual senjata pun kena tengok dulu..sama ada negara tu ada potensi tak nak serang Israel
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sun Nov 09, 2008 1:16 pm

Obama = messiah?

nope la Gelak:

dia orang biasa...

sekadar ada latarbelakang pernah duk negara Islam tak semestinya akan simpati dengan orang Islam...ada pemerintah islam yg terang2 hapuskan umat islam..cth kt turki..smpai nak pakai songkok pn x leh..tudung x leh

lagipun, masa kempen (sape yg slalu ikut berita) boleh nampak yg dia usaha keras nak buktikan dia nih pro yahudi..

wpon ada kempen dari belah demokrat yg cuba gambarkan Obama=Osama iaitu sama2 terorrist (ikut dorang pye tafsiran la)
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
arios
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Male Post : 68
Birthday : 27/05/1988
Age : 28
IPGM : IPBA
Course : TESL
Batch : 2006
Registered : 07/11/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sun Nov 09, 2008 3:35 pm

mmg US kna bgantung kt Yahudi la sbab klo kiter tgk.. Syrikat2 bsar kt US CEO dio kbykannyer yahudi.. contohnyer cm Bill Gates, rupert Murdoch n byk lg lah.. bla ekonomi dh ader kt tgn diorg ni nk xnk mmg kna ikt tlunjuk diorg la..
Back to top Go down
View user profile
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sun Nov 09, 2008 8:13 pm

Ryan Sheckler wrote:


harapan tinggal harapan jerla..jgn diharap kn sesuatu akn berubah dlm sekelip mata dlm era pentadbiran obama ni..ak berani ckp yg obama ni x lebih merupakan 1 taktik baru Yahudi utk terus memerintah dunia dgn senyap..cuma yg berbeza, taktik yahudi kali ini ak lihat lebih mesra-islam, mesra-asia, serta-mesra-kpd sumer golongan yg becikan 'keganasan' yg dicipta Bush dlu..


dasar sama, pendekatan berbeza.
dia mungkin mengambil pengajaran daripada kesilapan dasar2 x popular presiden bush.
last2 sama jugak.
kalo sape yg folo politik dunia dari dulu mungkin tau.
masa pemerintahan bill clinton, dia dikecam hebat kerana dasar luarnya yg kononnya menjaga kestabilan dunia.
apabila white house diambil alih oleh presiden george w bush, anak kepada bush jugak, dunia mula menagih harapan baru kepada pres bush.
stahun dua, lagi teruk dari clinton.
obama ni xtau laaa.
seperti yg ryan sheckler cakap,
bermesra dengan dunia untuk alih perhatian.
mesra islam, mesra asia, dan pada masa sama cinta yahudi
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
syed rosman bin syed alwi
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Male Post : 82
Birthday : 01/01/1982
Age : 34
IPGM : ikut la mane pun
Course : JQaf
Batch : julai 2009
Registered : 06/11/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Sun Nov 09, 2008 8:17 pm

kudabesi87 wrote:
Obama = messiah?

nope la Gelak:

dia orang biasa...

sekadar ada latarbelakang pernah duk negara Islam tak semestinya akan simpati dengan orang Islam...ada pemerintah islam yg terang2 hapuskan umat islam..cth kt turki..smpai nak pakai songkok pn x leh..tudung x leh

lagipun, masa kempen (sape yg slalu ikut berita) boleh nampak yg dia usaha keras nak buktikan dia nih pro yahudi..

wpon ada kempen dari belah demokrat yg cuba gambarkan Obama=Osama iaitu sama2 terorrist (ikut dorang pye tafsiran la)

paper ari ni.. parlimen iran dh menyamakan obama sama dengan bush kerana masih mengekalkan beberapa sekatan2 ekonomi kepada iran. hal ini kerana mereka nk iran tunduk kepada amerika.

n menteri luar israel dh bagi amaran supaya obama tidak berbaik2 dengan presiden iran
Back to top Go down
View user profile
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Mon Nov 10, 2008 1:17 am

Apa pun juga pembaharuan dasar luar yang dijanjikan oleh AS, ia masih belum dapat meyakinkan masyarakat antarabangsa bahawa dunia akan melepasi zaman konfliknya.

Ini kerana AS pasti dan mesti akan menjaga hati sekutu-sekutunya termasuk Israel dalam merencana wajah baru dunia. Tugas Obama tidak mudah, malah ada pihak yang berpendapat tidak mustahil Obama akan membiarkan negara-negara yang telah dimusnahkan oleh AS dalam keadaan terkontang-kanting.

Keutamaan Obama masih kabur. Dunia terutama negara-negara berkonflik, kecil dan miskin tidak boleh bergantung harapan kepada Obama kerana negara yang diwakilinya masih Amerika Syarikat
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
arios
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Male Post : 68
Birthday : 27/05/1988
Age : 28
IPGM : IPBA
Course : TESL
Batch : 2006
Registered : 07/11/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Mon Nov 10, 2008 2:50 am

Obama ke Bush ker smer jek bg ak.. slagi Zionis idup slagi tu Umat Islam akan trus dtindas..

US ni hanyer alat diorg jer utk membuli dunia dan masyarakat Islam........
Back to top Go down
View user profile
kudabesi87
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 351
Birthday : 03/01/1987
Age : 29
IPGM : ip ba
Course : papret intake 07
Batch : julai 05
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Mon Nov 10, 2008 6:01 pm

zionis akan berkubur jugak akhirnya..

sekarang umat islam perlu bersatu, beriman dan berilmu kalau nak menentang musuh yg nyata nih..

bukan ape byk perang antara negara islam pun, negara islam lain gak jd proksi jd base..

kita kutuk amerika pun..kita beli M4 dari amerika gak..
Back to top Go down
View user profile http://www.malayneum-kudabesi.blogspot.com
sapix
Pelajar Sekolah Menengah
Pelajar Sekolah Menengah


Male Post : 203
Birthday : 17/08/1986
Age : 30
IPGM : IPBA
Course : KS/BI
Batch : Julai 2005
Registered : 29/06/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Mon Nov 10, 2008 8:09 pm

BUY YOUR OWN BOMB (BOYB), System of a Down...

huhuhu perang perang pun ambik senjata dari mereka jugak eh
Back to top Go down
View user profile http://sangkunang.blogspot.com/
arios
Budak Sekolah
Budak Sekolah


Male Post : 68
Birthday : 27/05/1988
Age : 28
IPGM : IPBA
Course : TESL
Batch : 2006
Registered : 07/11/2008

PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Tue Nov 11, 2008 3:04 am

not sure la bout that..
tp klo barang russia byok la..
contoh y tsohor AK47, RPG7 n others....

tp weapon ni la saudare kiter di Palestin pkai utk lwan Israel tuh..

ak rser kes baling btu time intifada tu tmbul sbab lack of firepower kot.. yer la nk wk msuk cmner klo sluruh dunia stuju nk ban rakyat palestin drpd dpt weapon2 nih.. Mesir sdiri pn mcm myebelahi Israel jer..
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Barrack Obama Presiden US   Today at 3:43 pm

Back to top Go down
 
Barrack Obama Presiden US
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Komuniti dan Diskusi :: Isu Semasa Dalam dan Luar Negara-
Jump to: