Portal v2HomeFAQSearchMemberlistMemberlistRegisterLog in

Share | 
 

 MeNgeNaLi LeLaKI BaIk

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Sun Aug 10, 2008 4:02 am

Dr tuah iskandar..

Lelaki jujur tidak gemar kalau dia
dicurigai. Dia juga tidak suka dikatakan sedang menyembunyikan sesuatu.
Lelaki jujur biasanya cemerlang dalam pelajaran ataupun pekerjaan. Dia
tidak punya masa untuk bermain sembunyi-sembunyi. Dia suka berterus
terang dan dia mahu orang mempercayai kata-katanya. Kalau dia dicurigai
dia boleh berasa amat kecewa dan boleh bertindak bodoh.

Misalnya,
seorang suami yang memang tiada apa-apa skandal di luar, jika isterinya
tidak habis-habis melemparkan kata-kata curiga, dia boleh bertindak
betul seperti apa yang dikatakan oleh isterinya itu.

“Aku
jujur pun isteri aku kata aku tak jujur. Baiklah aku tak payah jujur.”
Dikhuatiri kata-kata begini mula terdapat di dalam hatinya. Dia mungkin
tidak bertindak songsang pada waktu terdekat, tetapi apabila titik
hitam mula terbentuk di hatinya lambat laun, ia mungkin terjadi.

Begitu
juga seorang lelaki jujur dalam kategori tunang ataupun teman. Orang
jujur memang tidak patut dicurigai. Sebenarnya bukan orang jujur saja,
siapa pun tidak suka jika dia dikatakan tidak baik, meskipun dia memang
tidak baik. Jadi, cuba bayangkan perasaan seorang yang baik tetapi
asyik dicurigai.

Persoalannya bagaimanakah hendak mengenali
lelaki baik? Memang sukar namun kita perlu berpegang pada satu-satu
prinsip untuk dijadikan panduan. Kita boleh kata tak semestinya begitu
dan tak semestinya begini, tapi jika kita terus berkata begitu, kita
tidak akan mencapai kesudahan. Kita akan menjadi seorang jurutikai dan
tiba-tiba tanpa kita sedar dia sudah pun meninggalkan kita kerana tidak
tahan dengan kerenah kita.

Oleh itu, jadikan apa yang akan saya paparkan di bawah ini sebagai panduan saja. Tidak semestinya betul, harus salah.

Lelaki itu jujur jika:

1.
Dia seorang yang cemerlang dalam usaha yang dilakukannya. Tidak
semestinya betul tetapi kita boleh berpegang lelaki yang sibuk membina
kecemerlangan diri memang tidak sempat untuk membina cinta-cinta palsu.
Mana mungkin seorang yang sibuk menguruskan perniagaan ataupun tekun
melakukan kerjanya ataupun seorang pelajar yang sibuk menelaah ada masa
untuk mempermainkan wanita.

2. Dia seorang yang kuat
pengamalan agamanya. Tidak semestinya betul sebab orang yang kuat
beribadah pun tidak terlepas daripada godaan syaitan, malah semakin
besar serbannya semakin besar pula syaitannya. Namun, tentulah lebih
ramai yang sempurna hasil kuat peribadahan agamanya berbanding yang
ambil tidak peduli dengan agamanya.

3. Dia seorang yang amat
mengambil berat tentang keluarganya. Seorang lelaki yang baik pasti
seorang yang amat disenangi oleh seluruh ahli keluarganya. Tumpuannya
pada kerjaya, keluarga dan TUHAN.


Gabungan ketiga-tiga
aspek ini menjadikan seseorang lelaki itu ‘sempurna’. Dia sudah tentu
tidak punya masa untuk menjalin hubungan-hubungan ‘luar biasa’ sebab
kesibukannya bersama kerjaya, keluarga dan TUHAN.

Kerjaya
menjadikannya seorang yang sibuk untuk mengejar matlamat, keluarga
sandarannya untuk menjadi seorang penyayang dan bertanggungjawab. TUHAN
pula menjadi pengharapannya demi kehidupan yang lebih baik dan sempurna
serta kekal abadi. Apakah anda fikir seorang lelaki yang mempunyai tiga
aspek begini masih patut dicurigai?

Ramai suri rumah akhirnya
ditinggalkan kerana terlalu prasangka, menyangka yang bukan-bukan serta
merangsang suami dengan tuduhan-tuduhan tidak berasas. Nasihat saya,
berilah kepercayaan padu kepada suami anda selagi belum terbukti
sesuatu. Selagi ia berlegar dalam pemikiran ia tidak perlu dilayan.

Selamat
membina perhubungan intim dan jadilah orang yang ceria serta bahagia
sepanjang hidup kita. Saling mempercayai lebih bagus daripada saling
mencurigai.
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
basket village
Budak Tadika
Budak Tadika


Female Post : 17
Birthday : 03/03/1987
Age : 29
IPGM : ipda
Course : pismp mathematics
Batch : jan 2007
Registered : 19/08/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Thu Aug 21, 2008 2:22 am

susah nk knl mane laki baek,mane x.
org bole pura2,bole sembunyik diri sbenar n bole manipulate org len..
yg pntg be careful dgn lelaki2 di luar sana..siasat abes2.
Back to top Go down
View user profile
crescent
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 3156
Birthday : 03/11/1987
Age : 29
IPGM : ipik
Course : Papret - special edu
Batch : januari 2007
Registered : 04/07/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Thu Aug 21, 2008 3:02 am

tol2..
zaman skrg ni macam2 jenis ada..
Back to top Go down
View user profile http://crescentstuff.blogspot.com/
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Thu Aug 21, 2008 5:59 pm

stuju...!!
susah nk cari yg btol2 real..
manusia ni bleh berubah anytime je..
adess..~
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah


Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Thu Aug 21, 2008 7:09 pm

aku ade jumpe seorg lelaki baik..
t'sgt baek...
tp tah la die pasan kewujudan aku ke x..
hmmm........
i really hope so......
Back to top Go down
View user profile
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Thu Aug 21, 2008 7:40 pm

waahh...ckgu egie mengharap kan dia ke..??
kalo btol2 nak..doa la..~
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah


Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Fri Aug 22, 2008 12:47 am

tgh doa la nih...
moga2 t'bukak ati dia utk ku...
aminnn...
Back to top Go down
View user profile
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Fri Aug 22, 2008 12:51 am

aminn...
insya-Allah...

aku ni dah rupa ustazah plak..
hu~
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah


Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Fri Aug 22, 2008 12:55 am

xpe paan...
ustazah tuk cekgu egie...
hehe
Back to top Go down
View user profile
basket village
Budak Tadika
Budak Tadika


Female Post : 17
Birthday : 03/03/1987
Age : 29
IPGM : ipda
Course : pismp mathematics
Batch : jan 2007
Registered : 19/08/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Fri Aug 22, 2008 12:58 am

xpe cekgu egie..
kalo ada jodoh xkemana..hehe..
Back to top Go down
View user profile
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah


Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Fri Aug 22, 2008 1:01 am

yup..
cekgu setuju...
sbb tuh cekgu usha die dr jauh jeh..
biar lah dia xtau..
tp Allah tau..
n klu dah jodoh, x kemana... Smile
Back to top Go down
View user profile
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Fri Aug 22, 2008 1:05 am

btol..
kalo btol2 nak..
insya-Allah..
hehee~
ckp cam ade pglmn je..
tp mmg ade pun sbnrnye..
lalalalalala~
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah


Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Fri Aug 22, 2008 1:16 am

tp xtau la dia nak kan cekgu ke x..
dia mmg seorg lelaki yg baek..
huhu.......
doa kan ku.....
Back to top Go down
View user profile
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Fri Aug 22, 2008 1:17 am

smoga ckgu egie mndpt ape yg dihajati nye..
amin.... Smile
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
cekgu_egie
Guru Sekolah
Guru Sekolah


Female Post : 1544
Birthday : 09/01/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : B Ed Science
Batch : Jan 2007
Registered : 18/07/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Fri Aug 22, 2008 1:22 am

tq2

Thank You

aminn.....
Back to top Go down
View user profile
paan1904
Guru Penolong Kanan
Guru Penolong Kanan


Female Post : 2527
Birthday : 19/04/1987
Age : 29
IPGM : IPDA
Course : PISMP IPGM SCIENCE
Batch : JANUARY 2007
Registered : 15/06/2008

PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Fri Aug 22, 2008 1:44 am

welcome..

Razz flower
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/paan1904
Sponsored content




PostSubject: Re: MeNgeNaLi LeLaKI BaIk   Today at 10:10 pm

Back to top Go down
 
MeNgeNaLi LeLaKI BaIk
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum :: Section Kedai Kopi :: Men VS Woman-
Jump to: